Kisah Aasha Si Harimau Kurus Kering


WASHINGTON DC – Di hutan, harimau atau dirujuk sebagai Pak Belang dianggap seperti penguasa. Namun kisah seekor harimau bernama Aasha yang tidak berdaya memang menyayat hati.

Harimau betina diberi nama Aasha merupakan sejenis Bengal atau bahasa saintifiknya Panthera tigris tigris ini, diselamatkan oleh Vicky Keahey dan kumpulan penyayang binatang di negeri Texas.

Organisasi dikenali In-Sync Exotics Wildlife Rescue and Educational Center dipetik laman Insyncexotics melaporkan Aasha dipelihara oleh pihak penganjur sarkas bergerak tempatann.

Malangnya mamalia ganas itu tidak dirawat setelah lama ia menderita sakit. Setelah diambil daripada alam liar, Aasha malah tidak diberi makan yang secukupnya.

Bukan hanya itu, ia diletakkan ke dalam kandang harimau dewasa yang lebih besar. Masalah itu membuat Aasha bukan hanya kurang makanan, bahkan ‘dibuli’ harimau dewasa lain.


Di Indonesia, Erni Suyanti Musabine, seorang doktor haiwan lulusan Universiti Airlangga ini menceritakan kisahnya menjaga harimau itu sehingga menjadi persahabatan yang akrab.

“Dia bukan hanya kurus, tetapi seluruh tubuhnya berkurap. Kaki kecilnya bengkak dan merah, kulit di perut melepuh, merah dan retak,” imbau Keahey ketika kali pertama menjumpai Aasha.

Aasha pada masa itu baharu berumur sembilan bulan dan hanya seberat 13.6 kilogram iaitu cuma satu pertiga daripada berat badan normal seekor harimau di alam liar.

“Selama empat minggu kami harus memandikan Aasha dengan syampu ubat dan mencelupkannya di tab khusus.

“Dia juga diberi makan dua jenis ubat untuk membantu membersihkan dan membuat kulitnya pulih kembali,” kata Keahey. –Kedahnews.com