Malaysia Larang, Lesbian Lari Nikah Di Kemboja


TEKAD mahu berkahwin dengan pasangan sejenis, seorang wanita  bercadang mengahwini kekasihnya di Kemboja tahun depan.

Menyedari undang-undang di negara ini yang tidak membenarkan perkahwinan sejenis, Xiao Wei, 30 dan pasangannya, Shu Ying, 29, sanggup ke Kemboja kerana dikatakan boleh menerima perkahwinan mereka di sana.

Sinchew Daily melaporkan, Xiao Wei yang berasal dari Pahang mengenali kekasihnya, dipercayai warga tempatan, dua tahun lalu di tempat kerja.

Sejak kecil lagi, dia gemar berambut pendek dan bergaul dengan lelaki serta akan menangis apabila dipakaikan skirt oleh ibunya.

Selepas dewasa, dia memahami haluan seks sendiri dan mengambil masa yang lama untuk memujuk emaknya menerima perkara itu.

Perkenalan pasangan ini bermula daripada sebagai sahabat walaupun pada awalnya Shu Ying menolak pelawaan cinta Xiao Wei.

Usaha Xiao Mei akhirnya berhasil apabila pasangannya itu sedia menerima pelawaan bercinta dan membawa ke ‘jinjang pelamin’.

Mereka menggunakan masa yang panjang untuk menyakinkan ibu bapa masing-masing mengenai percintaan yang dicipta.

Pasangan ini juga dilaporkan mahu membina sebuah keluarga dengan mempunyai anak sendiri melalui kaedah persenyawaan luar.

Menyingkap kembali perkahwinan melibatkan pasangan Lesbian di negara ini, Thomas dan Apple pernah mengegarkan negara pada 2011 apabila secara terbuka memaparkan gambar perkahwinan mereka di laman sosial dengan tajuk ‘ The Happiest Lesbian”.

Pasangan dari Batu Pahat, Johor ini dikatakan pasangan lesbian pertama di Malaysia yang berkahwin, namun ianya tidak dapat disahkan.

Malaysia sebuah negara yang melarang dan menyatakan pernikahan sesama jenis adalah salah di sisi undang-undang.

Pernikahan seperti ini tidak akan berdaftar dan tidak sah di negara ini. –Kedahnews.com