MATTA FAIR Edisi September Sasar 100,000 Pengunjung


KUALA LUMPUR – Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) optimis akan mencapai sasaran 100,000 pengunjung sepanjang Pameran MATTA yang akan berlangsung tiga hari mulai 2 Sept ini.

Ketua Pegawai Eksekutif MATTA Phua Tai Neng yakin sasaran itu boleh dicapai di sebalik persekitaran ekonomi global semasa yang amat mencabar.

“Kami menyasarkan perolehan jualan kira-kira RM200 juta bagi edisi September ini iaitu setara dengan edisi pada Mac lepas,” katanya pada persidangan akhbar di ibu pejabat MATTA di sini semalam.

Pameran dua kali setahun itu akan diadakan dari 2 hingga 4 Sept di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, dan dibuka kepada orang ramai dari 10 pagi hingga 9 malam.

Sebanyak 382 pertubuhan, ejen pelancongan, serta pengusaha taman tema dan hospitaliti akan menyertai acara itu dengan 1,206 ruang pameran.

Smart Online Travel Assistant (SOTA) akan menjadi rakan teknologi rasmi, dan LEGOLAND Malaysia Resort and Themed Attractions, Resorts & Hotels (TAR&H) pula rakan taman tema bagi pameran berkenaan.

Setiausaha Agung MATTA Nigel Wong berkata perkongsian dengan SOTA, sebuah portal pelancongan yang menghimpunkan ejen pelancongan ke platform dalam talian tunggal, akan memberi promosi meluas kepada industri pelancongan dan pengembaraan menerusi pameran itu.

Beliau berkata LEGOLAND, sebuah subsidiari TAR&H, akan mengendalikan empat ruang pameran bersempena pelancaran besar-besaran ‘Lego Ninjago: The Ride’ pada November.

“TAR&H akan turut membawa Sanrio Hello Kitty Town dan KidZania Kuala Lumpur masing-masing dengan dua ruang pameran,” katanya.

Pada edisi Mac lepas di PWTC, Pameran MATTA mencatat jualan keseluruhan sekitar RM200 juta dengan kedatangan 113,121 pengunjung. – BERNAMA