Mufti Perlis Penggerak Wahabi Di Malaysia - Veteran


KUALA LUMPUR – Veteran UMNO mendakwa Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin seorang pemimpin Wahabi yang sedang berusaha keras untuk mengembangkan fahaman songsang itu di Malaysia.

Setiausaha Veteran UMNO, Datuk Mustapha Yaakub mendakwa, Mohd. Asri adalah penggerak utama Wahabi di Malaysia dan perkara itu boleh dilihat melalui tindak tanduknya selama ini.

Beliau mendakwa, Mohd. Asri bagaimanapun dilindungi seorang menteri di peringkat kerajaan pusat yang banyak menggunakan kemudahan kerajaan untuk mempromosi dakyah Wahabi tersebut.

“Veteran (UMNO) kesal kerana menteri yang bertanggungjawab dalam hal agama tidak mampu berbuat apa-apa untuk membendung gerakan ‘mengwahabikan’ Malaysia. Malah dalam banyak hal tugas menteri itu diambil oleh menteri lain.

“Veteran UMNO mendesak kerajaan Perlis mengkaji semula perlantikan Mohd. Asri sebagai mufti negeri itu atau memberi kata dua sama ada menjadi mufti atau berpolitik. Veteran UMNO juga mendesak UMNO Perlis jangan tutup mata dengan keceluparan dan kebiadapan Mohd. Asri yang jelas menjolok mata itu,” katanya dalam satu kenyataan media hari in.


Mustapha berkata, Veteran UMNO bimbang sekiranya pengaruh Wahabi tidak dibendung, maka Malaysia akan berdepan dengan masalah akidah yang boleh membawa kepada perpecahan umat Islam negara ini.

Beliau turut meningatkan kerajaan berhati-hati dengan fahaman Wahabi dan tidak mudah terpesona dengan kelebihan dan kepura-puraan tokohnya yang boleh menjelma dalam rupa yang berbeza.

Dakwanya, Wahabi kini berada dalam setiap jabatan kerajaan dan mereka sedang berusaha keras untuk ‘mengwahabikan’ negara ini.

Malah, dakwanya, terdapat tokoh-tokoh Wahabi yang telah dipilih sebagai pemimpin Pemuda dan Majlis Tertinggi UMNO.

“Mereka diberi tempat kerana perwakilan terpesona dengan kebolehan mereka sebagai tokoh agama. Pucuk pimpinan UMNO juga terpengaruh dengan mereka yang dilihat sebagai tokoh agama yang berpotensi.

“Wahabi telah berjaya mempengaruhi media cetak dan media elektronik disamping penggunaan media sosial yang berkesan. Wahabi juga mendapat dana yang cukup untuk mengembang lebar kegiatan mereka termasuk tajaan untuk mengerjakan umrah,” dakwanya lagi.

Mustapha turut mengingatkan UMNO dan kerajaan Persekutuan bahawa Mohd. Asri merupakan golongan anti-kerajaan khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Dakwanya, Mohd. Asri sedang mengukur pengaruhnya dalam kalangan generasi muda kerana yakin golongan itu yang akan menentukan menang atau kalah Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang.

“Mohd. Asri akan menggunakan pengaruhnya untuk menghasut golongan muda supaya meneruskan demonstrasi sebagaimana dalam postingnya yang terbaharu menyokong demonstrasi mahasiswa yang didokong oleh DAP.

“Mohd. Asri dan gerakan Wahabinya amat berbahaya kepada negara ini. Oleh itu Veteran UMNO sekali lagi dengan tegas memberi amaran kepada kerajaan Perlis, UMNO Perlis, kerajaan pusat dan pucuk pimpinan UMNO supaya jangan terlena dan terpedaya dengan ‘kealiman’ orang Wahabi. Membiarkan mereka bererti negara ini mengundang bencana,” dakwanya.

Sehubungan itu, Mustapha menyarankan Mohd. Asri meletakkan jawatan dan menyertai parti poitik pembangkang memandangkan beliau jelas menyokong gerakan anti-kerajaan yang didokong oleh parti pembangkang termasuk DAP.

“Tidak salah dia menegur kepimpinan dengan cara berhemah sesuai dengan jawatannya. Tetapi bukan secara berterusan campur tangan sehingga melebihi batas kemuliaan institusi mufti itu.

“Sekiranya beliau berminat berpolitik, Veteran UMNO mencabar beliau meletak jawatan sebagai Mufti Perlis dan bertanding dalam PRU14 nanti. Mohd. Asri boleh memilih untuk bertanding atas tiket pembangkang yang dia suka,” katanya.

Laman Facebook Mohd. Asri semalam memuat naik satu status yang seolah-olah menyokong perhimpunan haram anti-kerajaan di ibu negara semalam.

Kenyataan yang dipercayai dibuat oleh Mohd. Asri itu berbunyi, “Kibarkan jalur gemilang kita, bangkitlah membela amanah bernegara, tahniah mahasiswa!”

Perhimpunan bertemakan #Tangkap MO1 yang kononnya anjuran golongan mahasiswa itu sebenarnya dirancang oleh pemimpin pembangkang termasuk Parti Amanah Negara (PAN). –Kedahnews.com