Mural Hillary Clinton Berbikini, Diganti Imej Berpurdah


MELBOURNE – Dewan bandar Maribyrnong, Australia, mengancam mendenda seorang seniman jalanan dikenali sebagai Lushux kerana melukis mural Hillary Clinton berbikini pada sebuah dinding.

Bukan hanya berbikini malah pada sebelah kiri wajah calon Presiden Amerika Syarikat (AS) daripada parti Demokrat itu juga terselit beberapa wang kertas bernilai AS$100 (RM406.72).

Setelah mendapat amaran daripada pihak berkuasa tempatan, individu berkenaan akur menutupi gambar Clinton yang berbikini dengan imej berniqab yang lazim dirujuk kepada wanita Muslim.

Sebaris kata-kata tertera di sebelah imej berniqab itu berbunyi, “Jika wanita Muslim ini menyinggung perasaan anda, maka anda seorang yang fanatik, seksis dan Islamophobia.”

Menurut dewan bandar itu, mural yang dilukis tersebut bukanlah satu karya seni tetapi satu tindakan memperlekeh individu berkenaan dan tidak menggambarkan kesamarataan jantina yang diamalkan di negara tersebut.


Pihak bandar Maribyrnong mengeluarkan amaran sedemikian kepada Lushux setelah mendapat aduan daripada warganya yang melihat mural itu pada sebuah kedai jual motosikal di Footscray, 5 kilometer dari barat Melbourne.

“Kami yakin mural berkenaan satu penghinaan kerana menggambarkan seorang wanita hampir telanjang, tidak menghormati Hillary Clinton,” kata Ketua Eksekutif Dewan Maribyrnong, Stephen Dinding.

Selain Lushux, mereka juga akan mendakwa pemilik bangunan tersebut atas perlakuan jenayah dan dikenakan denda sekiranya mural separa telanjang tersebut tidak segera dipadam.

Selain Clinton, beberapa individu lain turut menjadi sebahagian daripada ‘hasil seni’ Lushux termasuklah pencabar terdekat wanita itu iaitu Donald Trump dan isterinya Malenia serta penyanyi Taylor Swift. –Kedahnews.com