PAS Cabar Debat Pihak Bantah Perkasa Mahkamah Syariah


KUALA LUMPUR – PAS mencabar pihak yang membantah pindaan Rang Undang-Undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) bagi memperkasakan fungsi mahkamah syariah untuk berdebat.

Ketua Penerangannya, Nasrudin Hassan berkata, PAS bersedia berdebat dengan mana-mana pihak bagi mempertahankan kebenaran dan kewajaran rang undang-undang berkenaan.

“Kepada pihak yang menentang dan berhujah untuk menolak keperluan pindaan Akta 355, kami sedia hadir untuk berdebat bagi mempertahankan kebenaran dan kewajaran,” tegasnya dalam satu kenyataan media hari ini.

Nasrudin berkata, PAS membuat cabaran itu memandangkan pindaan rang undang-undang Akta 355 semakin mendapat perhatian umum.

Katanya, PAS bagaimanapun daripada awal telah bersedia pada bila-bila masa untuk berdialog bagi menyingkap kekeliruan.

“Kepada pihak ingin mencari kebenaran dan mendapatkan pencerahan, kami sedia hadir untuk berdialog dan memberi penerangan,” katanya.

Cadangan bagi memperkasakan peranan mahkamah syariah itu mendapat tentangan hebat ramai pihak terutama pemimpin Pakatan Harapan.

Malah, pemimpin Melayu DAP, Zairil Khir Johari pernah mendakwa pindaaan akta itu yang akan mewujudkan pelaksanaan hukum hudud bakal mengundang bias sosial ke atas golongan wanita, orang miskin dan masyarakat minoriti.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Bendera memberi contoh hukuman sebat akan dikenakan ke atas mereka yang berzina, membuat fitnah dan minum arak manakala penjara ke atas mereka yang murtad atau berfahaman Syiah.

Menurutnya, pindaan Akta 355 bukan sekadar memberi kuasa hampir mutlak kepada sistem undang-undang syariah dalam penentuan hukuman, ia akan turut memisahkan masyarakat serta menyekat kebebasan peribadi umat Islam. – Kedahnews.com