PIBG Baling Anjur Demo Jika Kerajaan Lulus Ladang Ketum


BALING - Kerajaan digesa tidak mengikut telunjuk Pihak Berkuasa Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) bagi melaksanakan projek tanaman daun ketum secara besar-besaran.

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG) Sekolah Kebangsaan Ulu Tawar, Muhamad Zuki Awang berkata, projek berkenaan berpotensi menyebabkan ketagihan minuman ketum dalam kalangan pelajar.

Menurutnya ,pelajar di sekolah rendah tidak terkecuali akan terlibat dalam gejala penagihan itu.

“Tempiasnya akan sampai kepada pelajar sekolah termasuk di peringkat sekolah rendah dan masa depan pelajar akan musnah ,”katanya.

Muhamad Zuki berkata, anak penoreh getah berbangsa Melayu merupakan mangsa utama akibat pembukaan ladang ketum.

“Ketum akan menyebabkan ketagihan kepada peminumnya dan tidak mustahil Malaysia akan menjadi seperti pusat dadah seperti di Mexico,” katanya.

Dalam pada itu Muhamad Zuki berkata, pihaknya menyambut baik hasrat kerajaan negeri untuk merampas tanah pertanian milik kerajaan negeri yang disalah guna bagi tujuan tanaman ketum.

Menurutnya lagi, pendirian tegas Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) agar tanaman ketum tidak dilaksanakan juga perlu disokong penuh semua pihak.

“Kami juga menyokong penuh kenyataan dikeluarkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Bashah Hanifah yang tidak pernah mengiktiraf tanaman tersebut.

“AADK juga lebih maklum mengenai bahaya ketum,”katanya.

Beliau berkata, PIBG juga menggesa kerajaan segera pinda akta racun  kepada Akta Dadah Berbahaya ( 1952) supaya penyalahgunaan racun dapat dikawal dan dikenakan tindakan tegas.

Tambahnya ,pihaknya akan mengadakan demonstrasi melibatkan pelajar, guru dan masyarakat jika kerajaan melaksanakan cadangan itu.

“Kita akan mengadakan demonstrasi jika ladang ketum dibuka demi kebaikan orang ramai,” katanya.

 Sumber: Sinar Harian