Keadaan jet jumbo yang ditinggalkan di Lapangan Terbang Senai. |
JOHOR BARU - Tiga Boeing 747 yang "ditinggalkan" di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, kini bakal menjadi sekerap.
Milik sebuah syarikat yang berpusat di Amerika, jet jumbo itu telah dibawa ke negeri ini sebagai sebahagian daripada usaha untuk merancakkan penerbangan di rantau ini.
Walau bagaimanapun, dua kargo dan satu pesawat komersial itu tidak pernah diterbangkan dan telah ditinggalkan terbiar di lapangan terbang selama kira-kira 10 tahun.
Pesawat yang bernilai kira-kira AS$30 juta (RM120 juta) setiap satu itu, semuanya kini hanya diselaputi kotoran dan jelaga.
Difahamkan pemilik pesawat itu berhutang lapangan terbang Senai lebih daripada RM1 juta bagi bayaran pakir.
Pegawai penerbangan berkata kes itu telah pun di bawa ke mahkamah baru-baru ini dan lapangan terbang itu telah memenangi kes itu.
"Kami dimaklumkan bahawa pihak berkuasa lapangan terbang akan melelong pesawat sebagai sekerap," kata pegawai.
Satu posting di Facebook menunjukkan bahawa pesawat berkenaan ditawarkan untuk dijual pada harga RM5.3 juta setiap satu.
Ia juga menyatakan bahawa pesawat itu sudah berusia 30 tahun dan akan dijual sebagai sekerap.
Ditanya mengapa jet itu ditinggalkan, pegawai-pegawai berkata ia akan menelan kos yang tinggi untuk tujuan penyelenggaraan.
"Lagipun selama ini nilai tersebut telah menurun dan tanpa penyelenggaraan yang betul, saya tidak pasti sama ada DCA (Jabatan Penerbangan Awam) akan membenarkan ia terbang atau tidak," kata mereka.
Sementara itu seorang pegawai DCA ketika dihubungi berkata, pesawat itu mungkin didaftarkan di negara asing.
"Kami memantau kira-kira 800 pesawat yang didaftarkan di Malaysia di seluruh negara dan terdapat hanya sekitar 747 pesawat pada masa ini digunakan sebagai pesawat sewa khas," kata pegawai itu.
Ditanya sama ada DCA perlu dimaklumkan mengenai pesawat yang diletakkan di lapangan terbang untuk masa yang lama, pegawai itu berkata ia hanya membabitkan pemilik dan lapangan terbang.
"DCA perlu dimaklumkan apabila mereka merancang untuk terbang pesawat.
"Jika mereka mahu menukar pendaftaran Malaysia, maka ada garis panduan yang perlu dipenuhi," kata pegawai itu.
Lapangan Terbang Senai ketika dihubungi enggan mengulas mengenai status tiga pesawat tersebut.
Pada Disember tahun lepas, Malaysia Airport Holdings Bhd (MAHB) mengeluarkan iklan di surat khabar untuk mencari pemilik yang "tidak dapat dikesan" bagi tiga jet kargo Boeing 747-200F yang diletakkan di KLIA untuk lebih daripada satu tahun.
Iklan berbunyi: "Jika anda gagal untuk menuntut pesawat dalam tempoh 14 hari dari tarikh notis ini, kami mempunyai hak untuk menjual atau selainnya melupuskan pesawat ini di bawah peraturan-peraturan Malaysia."
Berikutan penyiaran notis itu, Ketua Pegawai Eksekutif Swift Air Cargo, Capt Blue Peterson tampil untuk mengatakan bahawa pesawat itu milik syarikat berkenaan.
Sumber: mStar
Milik sebuah syarikat yang berpusat di Amerika, jet jumbo itu telah dibawa ke negeri ini sebagai sebahagian daripada usaha untuk merancakkan penerbangan di rantau ini.
Walau bagaimanapun, dua kargo dan satu pesawat komersial itu tidak pernah diterbangkan dan telah ditinggalkan terbiar di lapangan terbang selama kira-kira 10 tahun.
Pesawat yang bernilai kira-kira AS$30 juta (RM120 juta) setiap satu itu, semuanya kini hanya diselaputi kotoran dan jelaga.
Difahamkan pemilik pesawat itu berhutang lapangan terbang Senai lebih daripada RM1 juta bagi bayaran pakir.
Pegawai penerbangan berkata kes itu telah pun di bawa ke mahkamah baru-baru ini dan lapangan terbang itu telah memenangi kes itu.
"Kami dimaklumkan bahawa pihak berkuasa lapangan terbang akan melelong pesawat sebagai sekerap," kata pegawai.
Satu posting di Facebook menunjukkan bahawa pesawat berkenaan ditawarkan untuk dijual pada harga RM5.3 juta setiap satu.
Ia juga menyatakan bahawa pesawat itu sudah berusia 30 tahun dan akan dijual sebagai sekerap.
Ditanya mengapa jet itu ditinggalkan, pegawai-pegawai berkata ia akan menelan kos yang tinggi untuk tujuan penyelenggaraan.
"Lagipun selama ini nilai tersebut telah menurun dan tanpa penyelenggaraan yang betul, saya tidak pasti sama ada DCA (Jabatan Penerbangan Awam) akan membenarkan ia terbang atau tidak," kata mereka.
Sementara itu seorang pegawai DCA ketika dihubungi berkata, pesawat itu mungkin didaftarkan di negara asing.
"Kami memantau kira-kira 800 pesawat yang didaftarkan di Malaysia di seluruh negara dan terdapat hanya sekitar 747 pesawat pada masa ini digunakan sebagai pesawat sewa khas," kata pegawai itu.
Ditanya sama ada DCA perlu dimaklumkan mengenai pesawat yang diletakkan di lapangan terbang untuk masa yang lama, pegawai itu berkata ia hanya membabitkan pemilik dan lapangan terbang.
"DCA perlu dimaklumkan apabila mereka merancang untuk terbang pesawat.
"Jika mereka mahu menukar pendaftaran Malaysia, maka ada garis panduan yang perlu dipenuhi," kata pegawai itu.
Lapangan Terbang Senai ketika dihubungi enggan mengulas mengenai status tiga pesawat tersebut.
Pada Disember tahun lepas, Malaysia Airport Holdings Bhd (MAHB) mengeluarkan iklan di surat khabar untuk mencari pemilik yang "tidak dapat dikesan" bagi tiga jet kargo Boeing 747-200F yang diletakkan di KLIA untuk lebih daripada satu tahun.
Iklan berbunyi: "Jika anda gagal untuk menuntut pesawat dalam tempoh 14 hari dari tarikh notis ini, kami mempunyai hak untuk menjual atau selainnya melupuskan pesawat ini di bawah peraturan-peraturan Malaysia."
Berikutan penyiaran notis itu, Ketua Pegawai Eksekutif Swift Air Cargo, Capt Blue Peterson tampil untuk mengatakan bahawa pesawat itu milik syarikat berkenaan.
Sumber: mStar