Akta 355: PAS Minta Korbankan Kepentingan Politik, Sokong Pindaan

KUALA LUMPUR – PAS menyeru umat Islam Malaysia terutama Ahli Parlimen melakukan pengorbanan dengan menyokong penuh usaha parti itu untuk meminda Akta 355 di Parlimen bagi memperkasakan fungsi Mahkamah Syariah.

Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr. Mahfodz Mohamed berkata, pengorbanan itu perlu dilakukan terutama oleh Ahli Parlimen beragama Islam untuk mengenepikan agenda kepentingan politik mereka.

“Dewan Ulama PAS Pusat menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia agar melakukan pengorbanan demi memartabatkan Islam dinegara yang tercinta ini.

“Kita berada diambang perbahasan parlimen berkenaan RUU355 yang sangat memerlukan pengorbanan yang besar daripada seluruh pihak terutamanya daripada Ahli-ahli Parlimen beragama Islam untuk mengorbankan segala agenda kepentingan institusi yang diwakili oleh mereka demi melihat Islam terus diperkasakan sejajar dengan peruntukan Perlembagaan Islam adalah agama rasmi negara ini,” katanya dalam satu kenyataan media semalam.

Beliau berkata demikian dalam perutusannya bersempena sambutan Hari Raya Aidiladha tahun ini.

Mahfodz berkata, Aidiladha adalah lambang dan syiar pengorbanan umat Islam terhadap agamanya yang menjadi tonggak utama kepada kemenangan Islam di dunia atau di akhirat.

RUU355 yang dibawa oleh PAS di Parlimen bertujuan memperkasakan fungsi Mahkamah Syariah ditentang hebat oleh pemimpin Pakatan Harapan.

Malah, pemimpin Melayu DAP, Zairil Khir Johari pernah mendakwa pindaan ke atas akta itu akan mengundang pelaksanaan undang-undang hudud di negara ini.

Dakwa beliau, hudud jika dilaksanakan di Malaysia akan mengundang bias sosial ke atas golongan wanita, orang miskin dan masyarakat minoriti.

Zairil yang juga Ahli Parlimen Bukit Bendera memberi contoh hukuman sebat akan dikenakan ke atas mereka yang berzina, membuat fitnah dan minum arak manakala penjara ke atas mereka yang murtad atau berfahaman Syiah. – Kedahnews.com