Bukan Sekadar Pandai Sebut, Tapi Perlu Hayati


KALIMAH ‘laa ilaaha illallah’ atau maknanya, “Tiada tuhan selain Allah SWT” memang kerap kita dengar atau ucapkan.Kalimah tauhid itu adalah ikrar seorang Muslim yang menafikan terhadap segala bentuk penyem-bahan selain daripada Allah SWT.

Ini sejajar dengan firman Allah SWT bermaksud;
“Maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah.” (Muhammad:19).
Umat Islam menyedari bahawa kalimah tauhid itu adalah perkataan yang paling ingin diucapkan ketika sedang nazak. Tetapi, realiti kehidupan, ramai umat Islam menggambarkan sebaliknya.

Masih ramai yang cenderung meminta kepada selain daripada Allah SWT. Populariti khidmat bomoh, pawang atau tukang tilik tidak pernah pudar walaupun ramai agamawan sering kali menyebut tentang keistimewaan ucapan tauhid itu.

Antara agamawan berkenaan adalah pendakwah terkenal kelahiran British, Shaykh Abdal Hakim Murad. Pengikut aliran sunni berusia 56 tahun itu menegaskan bahawa kalimah tauhid tersebut mampu memberi kekuatan rohani yang hebat jika ia tersemat kukuh dalam jiwa dan hati seseorang Muslim.

Dekan Kolej Islam Cambridge, United Kingdom (UK) itu menyatakan demikian dalam satu kuliah agamanya di UK baru-baru ini dan berikut adalah wawancara bersama beliau:

Boleh ulas secara ringkas tentang kepentingan kalimah tauhid itu?

Shaykh Abdal Hakim Murad: Sebenarnya, seseorang Muslim bukan hanya diminta kerap mengucap kalimah tauhid itu dari mulutnya, bahkan kalimah itu perlu terukir kukuh dalam hati masing-masing.

Apakah sebab timbulnya suruhan itu?

Setiap apa yang kita lakukan (dalam kehidupan ini), lebih bermakna secara hakiki kerana pandangan dan pendekatan kita adalah berbeza berbanding orang lain. Bila kita sebut kalimah itu sepenuh hati, maknanya kita percaya kehidupan ini diuruskan-Nya dengan sebaik mungkin.

Boleh ulas lebih lanjut?

Dengan kata lain, anda tidak perlu cepat panik, bimbang atau takut kerana percaya Allah SWT sudah cukup untuk menjadi pelindung kepada kita.

Apabila memiliki karakter sedemikian, anda tidak akan melihat orang lain sebagai satu ancaman atau iri hati dengan kejayaan individu lain. Sebaliknya, anda melihat orang lain yang memerlukan bantuan atau pertolongan.

Tidakkah ini antara suruhan agama Islam?

Ya, ini sejajar dengan suruhan agama Islam yang meminta setiap penganutnya melakukan sesuatu yang boleh memberi manfaat, bukan hanya kepada diri sendiri tetapi juga kepada mereka yang berada di sekeliling kita.

Tetapi jika kita hanya duduk dalam masjid atau menonton tajuk utama di media, dan berkata kufur, kufur, kufur. Dunia tidak akan hormat kita dan hasilnya nanti, tidak akan menyebelahi kita.

Apakah manfaatnya kepada kita?

Manfaat utama adalah masyarakat secara sendirinya akan datang mencari kita kerana mereka juga mahukan sesuatu yang kita ada dalam melayari kehidupan ini.

Sumber: Utusan