CEO Didakwa Bawa Keluar Lamboghini Dari Langkawi

KUALA LUMPUR - Seorang Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat biskut tempatan didakwa di Mahkamah Majistret di sini, Khamis kerana membawa kereta mewah jenis Lamborghini miliknya yang berdaftar di Pulau Langkawi, keluar dari pulau itu melebihi tempoh ditetapkan.

Soo Chung Yee, 37, mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan ke atasnya dibacakan di hadapan Majistret Nur Aminahtul Mardiah Md Nor.

Lelaki itu didakwa melanggar syarat butiran 21A Perintah Duti Kastam (Pengecualian) 1988 iaitu gagal mengemukakan semula kenderaan berdaftar di Pulau Langkawi jenis Lamborghini Gallardo Spyder My12 bernombor pendaftaran LD6666 kepada pegawai kastam di Pulau Langkawi pada 3 Oktober 2012.

Tertuduh yang masih bujang itu membawa keluar kereta berkenaan melebihi tempoh 30 hari yang ditetapkan bagi satu perjalanan.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Sadra Motor Sdn Bhd, Lot 2808A, Jalan Kg Sungai Penchala, Damansara di sini pada 12 tengah hari, 3 Mac 2014 mengikut Seksyen 138 Akta Kastam 1967 yang membawa hukuman denda maksimum RM20,000 atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Pegawai Pendakwa Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Penguasa Kastam Muhammad Sobirin Mohd Seman menawarkan wang jaminan RM15,000 dengan seorang penjamin, bagaimanapun tertuduh yang tidak diwakili peguam merayu supaya wang jaminan dikurangkan.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM6,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 12 Okt untuk sebutan semula kes.

Sumber: mStar