Elak Beli Lembu Seludup Untuk Ibadah Korban - Mufti Kedah

Sheikh Muhamad Baderudin (kiri) dan Aminuddin (kanan) pada sidang media.
ALOR SETAR - Umat Islam dinasihatkan meneliti latar belakang pembekal lembu bagi mengelak menggunakan lembu yang dicuri atau diseludup untuk tujuan ibadah korban sempena sambutan Aidil Adha.

Mufti Kedah, Datuk Sheikh Muhamad Baderudin Ahmad berkata, ini kerana ia boleh menjejaskan kesucian ibadah itu tanpa disedari.

“Mencuri apa sahaja barang pun sudah menjadi suatu kesalahan dan tidak dibenarkan mengikut undang-undang negara. Saya ingin berpesan kepada masyarakat, supaya berhati-hati ketika membeli lembu untuk dikorbankan agar ibadah itu dilakukan secara sempurna dan suci dan diterima ALLAH SWT,” katanya, selepas majlis penyerahan lembu korban sempena Hari Raya Aidil Adha, disempurnakan oleh Exco kerajaan negeri, Datuk Aminuddin Omar.

Menurutnya, urusan jual beli lembu korban juga perlu dititik beratkan agar tidak terjebak dalam kes penyeludupan lembu dari negara jiran.

“Lakukan ibadah itu secara betul kerana dalam Islam sekalipun duit yang tidak suci sumbernya dilarang digunakan bagi tujuan ibadah,” katanya.

Sheikh Muhamad Baderudin berkata, lembu yang dicuri atau dibawa masuk secara haram dari segi undang-undang negara adalah perkara yang tidak diredai dan perkara itu dianggap salah.

“Eloklah jaga tata tertib ibadah kita agar tidak terjejas, ingin saya nasihatkan jika mahu beribadah lakukan dengan ikhlas dan suci untuk rahmat ALLAH SWT,” katanya.

Pada majlis itu, kerajaan negeri mengagihkan 517 ekor lembu korban kepada 56 agensi, jabatan kerajaan dan NGO seluruh Kedah, kelmarin.

Aminuddin berkata, bekalan lembu korban yang dibekalkan oleh Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan Kedah Sdn. Bhd. (KLPK) di negeri ini sudah kehabisan, menyebabkan bekalan tambahan dibawa masuk dari luar Kedah untuk tampung permintaan.

“Walaupun bekalan habis dijual kepada orang ramai untuk ibadah korban, namun belum ada laporan kemasukan lembu diseludup ke Kedah dari negara jiran, pada masa sama Jabatan Veterinar sentiasa kawal selia situasi elak ia berlaku,” katanya.

Menurutnya, antara langkah diambil KLPK adalah membawa bekalan dari Pahang dan negeri berdekatan, termasuk pembekal lembu persendirian turut melakukan inisiatif sama.      

Sumber: Sinar Harian