Pindaan RUU 355: 135 MP Beragama Islam, Siapa Akan Menentang?


Pada tarikh 5 Oktober ini, Dewan Rakyat akan bersidang bagi penggal terakhir tahun ini.

Sidang April lalu ditangguh dengan usul Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengenai usul meminda had hukuman dalam Akta Mahkamah Syariah yang popular dengan terma RUU 355.

Usul ini hanya dibentang pada penghujung sidang lalu, dan diputuskan akan didebatkan pada sidang dua minggu lagi.

RUU 355 melalui pelbagai siri debat selepas diusulkan Abdul Hadi yang juga Presiden PAS. Sudah pasti DAP menjuarai isu ini kerana sentimen parti itu sentiasa negatif terhadap apa saja yang berkaitan dengan Islam dan Bumiputera.

RUU 355 diseret kononnya sebagai bayangan Akta Hudud.

Pada hal, tahun 1987, Akta Mahkamah Syariah 1967 ini pernah dipinda. Pindaan 1987 menjadikan akta ini terkenal dengan angka 355.

Definisi angka ini berkait dengan had kuasa Mahkamah Syariah untuk menjatuhkan hukuman penjara tidak lebih tiga tahun, denda tidak lebih RM5 ribu dan sebat tidak lebih lima rotan.

Tiada sebarang perubahan mengenai jenis kesalahan. Akta Mahkamah Syariah tetap hanya bagi isu Zina, Qisas (Fitnah zina) dan arak.

Itu saja jenis jenayah dan had hukuman yang berada dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah. RUU 355 tidak menambah bidang kuasa kes jenayah.

Cuma menambah had hukuman bagi memastikan jumlah denda, tempoh penjara dan sebatan ditambah bagi memastikan ia relevan dalam usaha pencegahan.

Kini secara identifikasi, terdapat 135 Ahli Parlimen beragama Islam akan berdepan dengan usul meluluskan RUU 355. 

Sejumlah 86 MP UMNO, 15 PAS dan 6 PAN. Bakinya dari PKR, Parti Komponen BN Sarawak dan satu MP DAP Bukit Bendera, Zairil Johari.

Namun 135 Ahli Parlimen muslim tidak berada dalam satu blok pukal bagi menjamin usul ini lulus dengan minimum 112 undi majoriti mudah.

UMNO dan PAS nampak solid bersatu dalam isu ini. Cuma PAN walaupun sudah menyatakan secara terbuka akan menyokong, namun hubungan PAN sebagai sekutu Dap menjadikan apa saja boleh berubah pada hari pengundian.

PKR belum menyatakan pandangan. Pada masa sama MP PKR beragama Islam tidak menyuarakan penentangan di luar Parlimen setakat ini.

Solidariti MP Islam di Parlimen bakal diuji melalui usul ini. Sama ada 135 MP Muslim relatif mahu melaksanakan tanggung jawab terhadap agama, atau kekal mengikat diri dengan ideologi parti.

Semua ini akan terjawab pada Sidang Parlimen bermula 5 Oktober ini.

Sekiranya pindaan RUU 355 berjaya dilaksanakan, ia menghantar isyarat solidariti ummah memang wujud di parlimen.

Sekiranya gagal, anggaplah tidak semua 135 MP Muslim memiliku semangat cintakan Islam. -Kedahnews.com