Replika Helang Langkawi: Utamakan Panduan Syarak - MAPIM

Replika burung helang di Langkawi
ALOR SETAR - Sebarang keputusan berkaitan replika burung helang yang menjadi mercu tanda Langkawi sama ada wajar dikekalkan atau dirobohkan, hendaklah diputuskan berpandukan kepada garis panduan syarak.

Naib Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Ahmad Tarmizi Sulaiman berkata, isu ini melibatkan hukum syarak dan menjadi hak dan tanggung jawab umat Islam dalam menentukan sebarang tindakan bersesuaian.

Ahmad Tarmizi Sulaiman
“Mapim menyerahkan isu ini kepada Jabatan Mufti Kedah yang lebih arif berhubung hukum hakam agama, untuk dinilai dari aspek hukum syarak. Mereka paling layak membincangkan isu ini atas kebijaksanaan dalam menentukan keputusan dari aspek pandangan syarak,” katanya.

Menurutnya, apa jua keputusan kelak yang diputuskan jabatan itu, haruslah diterima semua pihak dengan berlapang dada dan terbuka.

“Keutamaan adalah dengan meletakkan garis panduan syarak sebagai keputusan yang perlu dihormati dan diikuti. Isu agama tidak boleh dipandang remeh walaupun ia melibatkan perkara yang dianggap remeh,” katanya.

Ahmad Tarmizi berkata, pihaknya berharap isu yang dibangkitkan ini sejak sekian lama ditangani secara hikmah dan tenang, tanpa adanya provokasi pihak luar.

“Mapim ingin mengingatkan agar isu ini tidak dikaitkan dengan isu perkauman atau politik mana-mana parti. Kita hendaklah fokus kepada aspek agama untuk elak salah tafsir,” katanya.

Sumber: Sinar Harian