Satelit Milik Facebook Hancur Meletup Tiba-Tiba


Sebuah satelit milik Facebook dilaporkan musnah ketika menjalani ujian pemeriksaan di tapak pelancaran di Cape Canaveral, Florida, Amerika Syarikat.

Menurut sebuah laman antarabangsa, Roket SpaceX Falcon 9 yang digunakan meletup secara tiba-tiba pada pukul 9 pagi waktu tempatan.

Tambah laman itu lagi, satelit milik rangkaian media sosial terkenal Facebook itu bernilai AS$200 juta (RM814 juta) dan di namakan sebagai Amos-6 dijadual dilancarkan pada Sabtu ini.

Rakaman video pendek kejadian itu menunjukkan letupan bermula pada bahagian kedua roket tersebut sebelum keseluruhan roket musnah sepenuhnya dalam letupan yang lebih besar.

Asap tebal berwarna hitam berkepul-kepul memenuhi ruang kawasan pelancaran roket tersebut.


Menurut Ketua Pegawai Eksekutif SpaceX, Elon Musk, tiada kemalangan jiwa dilaporkan semasa kejadian dan punca sebenar kejadian masih belum diketahui.

Pemilik dan pengasas rangkaian sosial Facebook, Mark Zuckerberg mengesahkan satelit milik syarikatnya musnah dalam kejadian berkenaan dan berasa kecewa dengan insiden yang berlaku.

Jelas Zuckerberg, satelit yang bakal dilancarkan itu akan digunakan kepada lebih 14 buah negara di benua Afrika untuk menyediakan rangkaian Internet secara percuma.

“Kami tetap komited dengan misi kami untuk menghubungkan semua orang, dan akan terus berusaha sehingga semua orang mampu merasai peluang itu,” jelasnya. –Kedahnews.com