Ahmad Bashah Besar Hati Bertemu Ibu Bapa, Pelajar Tiusyen Barakah Esok


ALOR SETAR - Setelah 6 bulan berlangsung di setiap 15 daerah di seluruh negeri Kedah, para pelajar dan ibu bapa mereka akan berhimpun bersama untuk bertemu pencetus idea program Tuisyen Barakah Kedah (TABAH), Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah, esok.

Bertempat di kediaman rasmi Menteri Besar di Seri Mentaloon, Ahmad Bashah berbesar hati menjadi tuan rumah untuk bertemu dengan para pelajar yang mengikuti program tiusyen percuma itu bersama ayah dan ibu masing-masing.

"Datuk Seri Ahmad Bashah berbesar hati untuk bertemu mereka, esok. Mereka akan dihimpunkan bersama dari 15 daerah terlibat dan bertemu dengan beliau.

"Ya, beliaulah pencetus idea yang sebelum ini bekerja di sebalik tabir bagi memastikan prestasi pembelajaran anak-anak Kedah itu meningkat hingga ke tahap yang membanggakan.

"Majlis esok merupakan satu penghargaan bagi Datuk Seri Ahmad Bashah dengan generasi muda yang akan memajukan negeri Kedah pada masa yang akan datang," kata Setiausaha Politik Menteri Besar, Shaiful Hazizy Zainol Abidin, kepada Kedahnews.com ketika dihubungi, di sini, hari ini.


Difahamkan seramai 600 pelajar mengikuti program TABAH di 15 daerah di negeri ini, ditaja sepenuhnya oleh Pejabat Menteri Besar dengan menggunakan khidmat guru-guru terlatih yang melibatkan pembelajaran subjek teras seperti Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris.

Prestasi para pelajar yang mengikuti program TABAH  amat membanggakan dengan memperoleh keputusan yang lebih baik pada peperiksaan percubaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru-baru ini.

Selain SPM, program inisiatif Menteri Besar itu itu juga memberikan fokus kepada para pelajar mengikuti peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), PT3, Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) dan Sijil Tinggai Agama Malaysia (STAM). -Kedahnews.com