Pakaian Dalam, Drone, Basikal, TV Antara Ditinggalkan Pengguna "Lupa" Di KLIA

Eksekutif kanan Operasi Terminal KLIA, Lailatulazirah Zakaria menunjukkan dron yang ditinggalkan penumpang secara tidak sengaja di lapangan terbang itu.
SEPANG - Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, antara yang paling sibuk di rantau ini mengumpulkan pelbagai barangan aneh tinggalan pelancong dalam dan luar negara secara tidak sengaja.

Antara yang ditemui adalah dron, patung, cincin bertunang, ikan masin, durian dan topi juruterbang British Airways.

Media yang berpeluang meninjau bilik hilang dan temui di KLIA juga mendapati barangan lain yang turut ditinggalkan mereka yang pelupa ini adalah komputer riba, pasport, dompet, basikal, set televisyen, periuk nasi, malahan pakaian dalam.

"Pernah sekali, warga Bangladesh lelaki menemui kami dan memaklumkan rakannya hilang.

"Saya juga pernah menemui beg plastik berisi anak patung yang digunakan untuk ilmu sihir," kata kakitangan bahagian itu, Nur Afidah Zahari, 27.

Secara purata, kira-kira 1,700 barangan merangkumi beg hingga barang kemas ditinggalkan dalam tempoh setahun di lapangan terbang itu dan daripada jumlah itu, hanya 26 peratus dituntut semula.

Bagaimanapun, umumnya majoriti barangan yang ditinggalkan adalah beg, telefon bimbit dan peralatan elektrik.

"Malahan, ada yang tinggalkan barangan yang mudah rosak seperti daging, ikan masin dan durian," kata Nur Afidah sambil menambah barangan itu akan disimpan untuk tempoh tiga hari sebelum dilupuskan.

The Star juga melihat adanya dua cincin pertunangan Cartier yang masih disimpan kemas dalam kotak yang ditinggalkan pasangan yang trasit di KLIA.

Selain itu, cincin emas, jam mewah, rantai leher, subang dan wang tunai turut ditinggalkan.

Semua barangan berharga disimpan di lokasi selamat di tingkat tiga KLIA dan tidak dibenarkan dirakam gambarnya.

Bilik itu juga menempatkan beberapa naskhah al-Quran, air zam zam, arak dan rokok, selain tongkat, kerusi roda, tripod kamera dan beg berjenama.

Di bahagian lain dalam bilik sama pula adanya kotak yang diisi pasport, MyKad, kad kredit, lesen memandu, dompet dan cermin mata.

Jabatan Hilang dan Temui yang dikendalikan empat pegawai itu menerima kira-kira 10 panggilan sehari memaklumkan mengenai penemuan barangan yang ditinggalkan orang ramai di kawasan KLIA.

Kata Nur Afidah, ada pihak yang tampil menuntut barangan di situ tetapi permintaan mereka terpaksa ditolak kerana gagal menunjukkan bukti pemilikan seperti resit.

Pengurus Besar Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB), Mohd Arif Jaafar berkata, kebiasaannya apabila mengesan ada barangan ditinggalkan di kawasan lapangan terbang ia akan dipantau untuk kira-kira 20 minit.

"Jika tiada siapa yang datang mengambilnya, kami akan membawanya untuk diimbas bagi mengesan kandungan berbahaya sebelum ia direkodkan," katanya.

Katanya, barangan itu akan disimpan selama sebulan dan jika tiada yang menuntut ia akan diserahkan kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia atau Jabatan Alam Sekitar untuk dilupuskan.

"Mungkin anda merasakan sayang untuk berbuat demikian, tetapi kami perlu mematuhi peraturan. Kami tidak boleh ambil barang orang dengan sewenang-wenangnya walaupun ia boleh didermakan kepada pihak kebajikan atau digunakan lagi.

"Kami memang ada hasrat itu tetapi peraturan tidak membenarkan ia dilakukan sedemikian. Mungkin ada pihak yang boleh mencadangkan perkara ini supaya peraturan itu diubah dan idea itu memang dialu-alukan," katanya.

KLIA mengendalikan 22.9 juta penumpang di terminalnya tahun lalu. Setakat ini ada 819 barangan hilang di bilik khas itu.

Pusat Hilang dan Temui boleh dihubungi di talian 03-8776 4312 atau alamat emel CARE@malaysiaairports.com.my.

Sumber: mStar