Sarawak Tumpu Sedia Pendidikan Teknikal - Adenan


KUCHING – Sarawak kini menumpukan untuk menyediakan pendidikan teknikal yang amat diperlukan oleh industri, bagi menyediakan peluang kerja lebih baik untuk siswazah, kata Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem.

Beliau berkata masalah siswazah menganggur ketika ini adalah kerana mereka tidak mempunyai kelayakan teknikal untuk merebut peluang kerja dalam pasaran itu.

Menyatakan ini merupakan “bencana” berikutan dasar pendidikan salah yang dilaksanakan beberapa tahun dahulu, beliau berkata ia masih belum terlambat untuk menangani perkara itu.

“Kami dapati bahawa jika anda lulusan pendidikan teknikal, anda dengan mudah dapat kerja dalam industri berkenaan,” katanya semasa merasmikan Sidang Kemuncak Ketiga Perniagaan dan Pelaburan Sarawak, di sebuah hotel terkemuka, di sini semalam.

Beliau berkata dunia sedang berdepan dengan “kemalapan” ekonomi, Sarawak mempunyai banyak ‘insentif’ menarik untuk ditawarkan, seperti bekalan elektrik murah, tanah dan keupayaan untuk menyediakan tenaga kerja terlatih.

Adenan berkata matlamat Sarawak adalah untuk menggalakkan pembangunan sosio-ekonomi sebagai pemangkin bagi perubahan, dan pelbagai projek dalam tahun-tahun kebelakangan ini telah berhasil menyumbang secara sihat kepada pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara secara menyeluruh.

“Sarawak adalah penyumbang ketiga terbesar kepada ekonomi Malaysia iaitu sejumlah RM118.9 bilion pada 2015,” katanya.

“Sektor pembuatan telah melalui banyak transformasi sejak 2003. Kami telah meliberalisasikan sepenuhnya pegangan ekuiti dalam semua projek pembuatan.

Pelabur asing boleh memegang 100 peratus ekuiti dalam semua pelaburan projek-projek baharu serta dalam pembesaran atau perluasan projek-projek oleh syarikat sedia ada tanpa mengira tahap eksport,” katanya.

Dianjurkan oleh Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI), sidang kemuncak itu bertujuan menghimpunkan pihak berkepentingan seperti pembuat dasar, pakar ekonomi, pemimpin korporat dan pemimpin negeri yang mempunyai kepentingan di Sarawak untuk berkongsi pandangan dan pemerhatian terhadap isu-isu penting dalam pembangunan Sarawak.

Ia juga berperanan sebagai platform untuk kerajaan negeri menyemak semula hala tuju strategiknya, susulan baru sahaja mendapat mandat untuk kekal menerajui negeri, dalam usaha terakhirnya ke arah mencapai status negeri berpendapatan tinggi.

Sidang kemuncak sehari itu merangkumi lima sesi bagi membincangkan isu seperti penambahbaikan modal insan, meningkatkan infrastruktur dan kesalinghubungan, memodenkan pertanian dan perkara lain berkaitan pembangunan Sarawak.

Antara penceramah ialah Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof, Menteri Kemudahan Awam Sarawak Datuk Seri Stephen Rundi, dan Timbalan Ketua Setiausaha (Operasi) Kementerian Sumber Manusia Dr Mohd Ghazali Abas yang mewakili menterinya Datuk Seri Richard Riot Jaem.

Antara moderatornya ialah Menteri Muda Pelancongan Sarawak Datuk Talip Zulpilip, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Koridor Wilayah (Recoda) Tan Sri Wilson Baya Dandot dan Pengerusi Bernama Datuk Seri Azman Ujang. – BERNAMA