Zoo Meriah Raikan Perkahwinan Sepasang Singa


DHAKA – Pekerja sebuah zoo di Bangladesh mengadakan satu majlis meriah bagi meraikan ‘perkahwinan’ dua ekor singa, baru-baru ini.

Majlis itu termasuklah menghadiahkan sebiji kek berbentuk hati, dengan harapan ia dapat menarik minat pengunjung sekali gus dapat menggalakkan haiwan tersebut supaya mengawan.

Sekitar 400 pengunjung menghadiri majlis ‘perkahwinan’ yang meriah dengan hiasan belon-belon khas buat singa betina, yang merupakan haiwan paling lama di zoo tersebut.

“Ini adalah majlis yang sangat luar biasa. Kami berusaha mewujudkan suasana meriah dan berwarna-warni bagi meraikan penyatuan singa betina tertua dengan seekor singa jantan baharu.

“Kami beli Nabha dari Zoo Rangpur untuk bersama dengan Nova di sini dengan tujuan kedua-duanya dapat mengawan dan melahirkan lebih banyak singa,” jelas pentadbir pemerintah daerah Chittagong, Mesbah Uddin.

Menurut sumber, perkara yang paling unik dan mendapat perhatian pengunjung dalam majlis tersebut ialah kek seberat 10 kilogram yang disediakan menggunakan telur ayam, hati lembu goreng, daging lembu dan daging ayam,

Walau bagaimanapun, singa tersebut masih diletakkan dalam kurungan yang berasingan tetapi bertentangan antara satu sama lain selama beberapa hari bagi memberikan masa untuk saling mengenali dan membiasakan diri. –Kedahnews.com