Lelaki Tiduri 100 Wanita Untuk Penyucian Jiwa Akhirnya Dipenjara


SEORANG lelaki Malawi yang menghidap HIV dan telah meniduri sekurang-kurangnya 100 gadis dan wanita dalam amalan penyucian roh, telah dihukum penjara selama dua tahun selepas didapat bersalah dalam amalan yang membahayakan itu.

Eric Aniva dihukum penjara atas arahan Presiden Peter Mutharika selepas perbuatannya dikecam ramai.

Eric bertindak sebagai `hyena’ iaitu amalan sebahagian penduduk di selatan Malawi di mana hyena akan dibayar untuk melakukan seks dengan janda bagi membuang roh jahat dalam badan.

Manakala bagi gadis pula, ibu bapa mereka akan membayar hyena untuk melakukan seks dengan anak mereka yang pertama kali datang haid, sebagai menandakan mereka telah memasuki alam kewanitaan.


Amalan berkenaan dikatakan dapat melatih seorang gadis untuk menjadi isteri yang baik teutama di dalam bilik tidur.

“Sesetengah gadis hanya berusia 12 atau 13 tahun tetapi saya lebih suka yang tua. Semua mereka gembira dan menjadikan saya sebagai hyena. Mereka bangga dan memberitahu semua orang bahawa saya adalah lelaki sebenar, yang tahu untuk memuaskan wanita,’’ kata Eric ketika ditemubual oleh BBC sebelum ini.

Dia ditangkap pada Julai lalu. Malawi merupakan sebuah negara yang paling teruk dijangkiti HIV di dunia, dengan kira-kira 27,000 orang meninggal dunia akibat penyakit terbabit. –Kedahnews.com