Amerika Syarikat Akur PBB Henti Penempatan Haram Israel


ATAS inisiatif Malaysia dan tiga negara, Amerika Syarikat (AS) akhirnya membenarkan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) mengambil ketetapan menuntut menghentikan pembinaan petempatan Israel di tanah milik Palestin.

Ini berikutan, AS tidak menggunakan kuasa pembatalnya sekali gus memberi laluan bagi majlis yang dianggotai 15 negara itu meluluskan ketetapan tersebut, dengan 14 undi menyokong.

Keputusan itu dikatakan dibuat kerana kekecewaan rakyat AS terhadap tindakan rejim Israel membina penembatan sekali gus menafikan milik tanah Palestin.

Walhal, selama ini AS dilihat sentiasa melindungi pemerintah Zionis Israel termasuk menghulurkan bantuan ketenteraan.

Sementara itu, seorang pegawai rejim tersebut menyifatkan tindakan AS kali ini sebagai satu `pengabaian’ ke atas negara Yahudi terbabit.

“Presiden (Barack) Obama mungkin mengisytiharkan kesediaannya membatalkan resolusi itu secara segera, namun sebaliknya menyokong.

“Ini adalah satu pengabaian ke atas Israel yang memecahkan berdekad dasar AS melindungi Israel di PBB dan melemahkan prospek bekerjasama dengan pentadbiran berikutnya berhubung lanjutan isu damai,” kata pegawai terbabit.

Ketetapan itu diusulkan New Zealand, Malaysia, Venezuela dan Senegal selepas sehari Mesir menarik diri.

Mesir bertindak menarik diri kerana berhadapan tekanan dari Israel dan Donald Trump.

Dalam PBB, negara yang mempunyai kuasa pembatal adalah Amerika, Rusia, Perancis, Britain dan China. –Kedahnews.com