Peniaga Mahu Sewa Kiosk Di Merbau Pulas Dikurangkan

Norlia menunjukkan surat rayuan mengurangkan sewa bertarikh 7 Disember lalu
KUALA KETIL - Peniaga memohon bayaran sewa 10 kiosk di jalan Merbau Pulas dikurangkan, termasuk memansuhkan caj Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang dikenakan kepada mereka.

Wakil peniaga, Norlia Hamzah berkata, setiap unit kios disewa dengan harga RM250 dan dikenakan caj GST berjumlah RM15 setiap bulan.

“Dengan keadaan ekonomi sekarang, bayaran RM265 sememangnya membebankan peniaga. Kami terpaksa setuju menyewa sebab tiada tempat untuk menjalankan perniagaan.

“Kadar sewa termasuk caj GST itu dilihat tidak berpatutan memandangkan beberapa kemudahan tidak disediakan dengan sempurna. Salah satunya tiada surau, kipas dan lampu kios juga ada yang rosak sebelum ini termasuk masalah perparitan,” katanya, kelmarin.

Tambah Norlia, difahamkan lapan daripada 10 kios sudah memulakan operasi sejak dibuka awal tahun ini.

Menurutnya, sebagai langkah awal, surat rayuan mengurangkan kadar sewa sudah dihantar kepada pihak berkaitan pada 7 Disember lalu.

“Setakat ini kami baru hantar surat rayuan bagi mengurangkan kadar sewa daripada RM250 kepada RM150, tetapi setakat ini belum ada sebarang jawapan. Bagaimanapun, surat permohonan mansuh GST belum dihantar,” katanya.

Sementara itu, seorang lagi peniaga, Nor Hayati Derani berkata, caj GST tidak sewajarnya dikenakan memandangkan peniaga juga menanggung kos sara hidup yang tinggi.

Menurutnya, peniaga yang memperoleh keuntungan kecil akan lebih merasai bebanan akibat caj GST tersebut.

“Ada peniaga di sini pelanggan kurang, jumlah RM265 itu sepatutnya dikurangkan dan GST tidak perlu dikenakan.

“Bayaran itu agak tinggi jika dibandingkan dengan kiosk yang disewa. Setiap kiosk juga tidak disediakan kerusi atau meja, peniaga terpaksa beli guna duit sendiri,” katanya.

Bagi Roshidah Idris pula, dengan pendapatan tidak menentu, dia cukup terbeban apabila terpaksa menanggung kos GST.

“Pendapatan hasil perniagaan setiap bulan hanya cukup untuk bayar gaji dua pekerja dan beli barangan niaga.

“Harap GST dimansuhkan dan kadar sewa dikurangkan. Duit RM15 itu nanti dapat juga dijimatkan untuk bayar bil air dan api,” katanya.

Sumber: Sinar Harian