Perlis Komited Bangunkan Pendidikan Islam, Al-Quran


KANGAR – Kerajaan negeri Perlis komited terhadap pembangunan pendidikan Islam dan al-Quran, serta akan bekerjasama dengan pihak yang berminat membuka pusat-pusat pengajian al-Quran di negeri ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Azlan Man berkata kerajaan amat menggalakkan penubuhan pusat-pusat pengajian tersebut, selari dengan hasrat kerajaan negeri dalam melahirkan sebanyak mungkin rakyat Perlis yang berkebolehan membaca, menghafaz serta memahami al-Quran.

Justeru katanya, amat penting bagi para pemilik pusat-pusat maahad tahfiz al-Quran persendirian di negeri ini untuk mendaftar dengan Jabatan Agama Islam Perlis (JAIPs) bagi membolehkan mereka mendapat bantuan tahunan daripada kerajaan negeri.

“Bukan hanya di peringkat sekolah dan dalam bidang pendidikan, malah saya harap sebagai umat Islam kita harus menghayati kandungan al-Quran sebagai panduan dan bekalan hidup kita dalam semua aspek di dunia dan akhirat,” katanya.

Azlan berkata demikian dalam ucapannya ketika penutupan dan penyampaian hadiah Majlis Menghafaz Al-Quran peringkat negeri di Masjid Tun Razak, Repuh di sini malam semalam.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam dan Sumber Manusia Negeri, Khairi Hassan; Exco Kerajaan Negeri, Abd. Jamil Saad dan Mufti Perlis, Prof. Madya Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin.

Katanya, memang tidak dinafikan budaya mempelajari al-Quran wujud dalam kalangan masyarakat Melayu sejak lama dahulu melalui peranan yang dimainkan oleh guru-guru di surau atau masjid-masjid khususnya di kampung-kampung.

“Tetapi kebolehan membaca, menghafaz dan memahami makna al-Quran tidak akan memberi kesan sebenar sebagai panduan hidup jika apa yang diajar tidak dihayati dan diamalkan sepenuhnya,” katanya.

Sebanyak 32 peserta termasuk empat wanita menyertai majlis tersebut mengikut kategori 1-10 juzuk, 1-20 juzuk dan 1-30 juzuk untuk memilih wakil Perlis ke Majlis Menghafaz Al-Quran peringkat kebangsaan di Melaka pada 31 Mac hingga 4 April ini.

Kategori juzuk 1-30 dimenangi oleh Muhammad Adib Imran namun tiada penyertaan bagi peserta wanita, Ubaid Mohd Asri pula meraih johan kategori 1-20 juzuk dan wanita dimenangi oleh Nur Syuhada Tasnim Kayati manakala bagi juzuk 1-10 dirangkul oleh Muhammad Amirul Affiq Abd Rahim dan Ainul Mardiah Khairul Azhar bagi kategori wanita. – BERNAMA