Tewaskan Sarawak 3 - 2, Terbukti Kedah Membujur Lalu Melintang Patah!


ALOR SETAR - Pasukan Helang Merah membuktikan jati diri semangat anak Kedah yang tulen apabila berjaya mencatat kemenangan pada perlawanan sulung menentang Sarawak di Stadium Darul Aman malam tadi.

Meskipun ketingggalan 0 -1 dikejutkan seawal perlawanan hasil jaringan dari sepakan percuma oleh Hartmann, namun hantaran silang tonggak Helang Merah, Baddrol Bakhtiar yang terbias menerjah ke gawang Sarawak berjaya menghilangkan keresahan lebih 25,000 peminat yang membanjiri stadium.

Skuad Hijau Kuning sekali lagi menerima tekanan apabila Syamie Iszuan berjaya mengakali benteng pertahanan yang sedikit alpa dan menghukum Kedah dengan jaringan menjadikan kedudukan memihak pasukan pelawat, 1 - 2.

Tidak kenal erti penat dan lelah, Helang Merah yang tersentak dengan jaringan tersebut tangkas memperhebatkan langkah dan melancarkan serangan bertali arus ke gawang gol Sarawak, namun masih gagal menerjah gawang gol lawan sehingga wisel separuh masa pertama dibunyikan.

Kelibat wira Kedah, penjaga gol Mohd Ifwat Akmal menggamatkan stadium keramat jelapang padi itu menggantikan Farhan seawal bermula separuh masa kedua.

Membujur lalu melintang patah, beberapa tonggak pasukan seperti Baddrol, Rizal Ghazali Liridon Krasniqi dan Sandro Da Silva mula mengatur jentera serangan menyerang ke kubu lawan dengan aggresif.

Semangat pasukan Kedah semakin membara apabila Syazwan Zainon dimasukkan pada minit ke-60 bagi merancakkan lagi jentera serangan dan taktik Ketua Jurulatih, Tan Cheng Hoe membuahkan hasil apabila Liridon cantik melorongkan bola untuk Sandro menjaringkan gol penyamaan kedua pada minit ke-70.

Bertambah garang, percaturan Tan sekali lagi terbukti tepat apabila Syazwan bergaya menyudahkan hantaran cantik dari Sandro untuk menerjah gawang gol Sarawak, sekaligus merupakan gol kemenangan skuad Helang Merah kira-kira dua minit berselang.

Gol Syazwan kekal tidak berbalas sehingga wisel penamat dibunyikan pengadil perlawanan dan kemenangan sulung pasukan Kedah itu disambut gamat oleh seluruh peminat Hijau Kuning yang mula membanjiri stadium seawal jam 5 petang lagi.

Kemenangan sulung Kedah di Stadium Darul Aman pada musim ini disifatkan sebagai hadiah dari Skuad Helang Merah bersempena Tahun Baru Cina buat Tan Cheng Hoe yang berkorban seketika untuk memberi tumpuan kepada anak-anak buahnya malam tadi.

Dianggarkan lebih dari 25,000 peminat Hijau Kuning memanfaatkan tiket percuma perlawanan sulung Kedah malam tadi seperti yang diumumkan Presiden KFA, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah sebelum ini.

Turu hadir menyaksikan skuad Helang Merah beraksi malam tadi adalah peminat nombor satu pasukan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang sebelum itu memperkenan untuk menerima sembah dua piala yang dimenangi pada musim lalu, Piala Malaysia dan Piala Sultan Ahmad Shah. - Kedahnews.com