3 - 1, Giliran Kedah Pula Hampakan Pulau Pinang


ALOR SETAR - Penyokong Pulau Pinang pulang hampa apabila sekali lagi pasukan mereka gagal meraih kemenangan apabila ditundukkan pasukan Kedah 3-1 di Stadium Darul Aman, malam tadi.

Dikatakan kehadiran semula pemain tengah, Liridon Krasniqi telah memberi impak besar kepada barisan serangan Kedah yang bertali arus meyerang ke kubu lawan hasil beberapa hantaran cantik pemain itu.

Helang Merah yang beraksi di hadapan 25,000 penyokong setia, telah melakukan beberapa percubaan pada minit-minit pertama ke gawang pasukan pelawat namun tidak berjaya apabila sepakan kaki kiri Baddrol Bakhtiar dari bahagian sayap kanan sekadar menerjah tepi gawang dan ditangkap kemas penjaga gol Pulau Pinang, Syed Adney.

Biarpun beraksi dalam keadaan agak licin akibat hujan pada petang hari, skuad Helang Merah menguasai bola untuk tempoh 20 minit pertama.


Namun begitu, akibat kesilapan pemain pertahanan yang juga ketua pasukan Kedah, Khairul Helmi Johari dihukum pemenang Anugerah PUSKAS 2016 Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa  (FIFA), Mohd Faiz Subri, dengan tenang menolak bola menewaskan penjaga gol Kedah, Mohd Ifwat Akmal Chek Kassim, untuk gol pertama perlawanan pada minit ke-18.

Tersentak dengan gol Faiz yang juga merupakan seorang anak Kedah itu, skuad Helang Merah pantas membalas serangan yang disempurnakan oleh Mohd Fitri Omar dua minit kemudian.

Asakan dan serangan dari pasukan Kedah diteruskan hingga minit ke-30 apabila sepakan Baddrol sedikit keluar di sebelah kanan gawang Pulau Pinang dan disusuli percubaan Ken Ilso pada minit ke-31 namun tersasar ke sebelah kanan pintu gol lawan untuk kedudukan kekal 1-1 pada separuh masa pertama.

Babak kedua perlawanan, Helang Merah terus menggandakan asakan melalui percubaan bahaya Ilso pada minit ke-41 namun diselamatkan penjaga gol, Syed Adney.

Pasukan Kedah memecahkan kebuntuan apabila pemain gantian yang dibayangi gelaran "super-sub", Muhammad Syafiq Ahmad menggegarkan jaring gol Pulau Pinang dengan jaringan kedua Helang Merah pada minit ke-75 hasil sepakan percuma Baddrol.


Liridon menceriakan peminat setia Hijau Kuning, khususnya ibu dan bapanya yang hadir menyaksikan perlawanan semalam apabila menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-86 untuk Helang Merah kekal di takhta liga dengan 14 mata hasil empat kemenangan dan dua seri. -Kedahnews.com