DBKL Benarkan Himpunan RUU 355, Tapi Di Padang Merbok


ALOR SETAR - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dilapor telah mengizinkan pihak penganjur untuk mengadakan Himpunan RUU 355 yang diadakan bagi menunjukkan solidariti menyokong usul pindaan berkenaan undang-undang Syariah itu.

Walau bagaimanapun, DBKL membenarkan himpunan tersebut diadakan di Padang Merbok dan bukan Dataran Merdeka seperti yang dicadangkan pihak penganjur himpunan itu sebelum ini.

Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Mhd Amin Nordin Abd Aziz dalam kenyataannya berkata, DBKL tiada masalah berhubung permohonan pihak penganjur untuk menggunakan Padang Merbok.

Namun katanya, pihak penganjur perlu memikul tanggungjawab dan memastikan himpunan tersebut mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini mengemukakan usul meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) berkenaan di Parlimen pada 18 Februari yang lalu.

Namun usul berkenaan mendapat tentangan kuat dari parti pembangkang, khususnya DAP yang mendakwa kononnya usul berkenaan yang membabitkan kepentingan Islam itu adalah bercanggah dari sudut Perlembagaan Persekutuan. -Kedahnews.com