"PAS-UMNO Sengsara Berdepan Pakatan Harapan-PPBM," - PKR Kedah


ALOR SETAR - PKR Kedah yakin Pakatan Harapan tidak berdepan masalah sekiranya berlaku pertandingan tiga penjuru pada PRU14 akan datang, sebaliknya PAS dan UMNO akan melalui laluan sukar.

Pengerusinya, Dr Azman Ismail mendakwa Pakatan Harapan mempunyai kelebihan manakala PAS dan UMNO bakal berdepan situasi memeritkan.

“Pertandingan tiga penjuru memanglah sukar untuk semua pihak, namun lebih perit kepada parti yang pernah menjadi kerajaan seperti UMNO dan PAS. UMNO Kedah kini berdepan masalah dalaman apabila mendapat tentangan hebat dari bekas ahlinya yang sertai PPBM, PAS Kedah pula tidak sekuat dahulu,” katanya.

Menurutnya, ramalannya itu adalah realistik dan berdasarkan kepada kajian senario berbeza pilihan raya serta sentimen pengundi di Kedah.

“Lebih separuh daripada 36 kerusi Dun dan 15 kerusi parlimen dijangka bakal menyaksikan pertandingan tiga penjuru pada PRU14, walaupun BN Kedah pernah suarakan tidak bimbang dengan PPBM dan yakin menang majoriti 2/3,” katanya.

Azman berkata, berdasarkan kaji selidik, tidak mungkin PAS masih memiliki kerusi selamat untuk dipertahankan walaupun di kawasan kubu kuatnya seperti Tokai dan Sungai Limau.

“PKR, PAN dan DAP juga memiliki kerusi yang boleh dipertahankan tetapi untuk parti yang pernah dominan, pertandingan tiga penjuru memeritkan dan mereka boleh kehilangan kedudukan dominan itu, terutama apabila bersaing di jajaran pengundi yang sama,” katanya.

Menurutnya, adalah lebih baik jika semua pihak yang mahu melihat UMNO/BN ditumbangkan berbincang bagi memastikan berlaku pertandingan satu lawan satu.

“Pandangan saya adalah realistik dan menggambarkan sentimen rakyat serta tidak menghina atau memperlekeh sesiapa. Politik PAS dan UMNO masih berdasarkan agama dan bangsa, mereka bersaing dalam kumpulan pengundi yang sama,” katanya.

Azman berkata, PAS harus sedar terhadap risiko bersendirian atau boleh terus memilih untuk meneruskan perjuangan tanpa mengambil tahu isu sekeliling.

“Saya yakin dalam tempoh tiga bulan atau lebih, PPBM akan bertambah kuat dan pertandingan tiga penjuru lebih berpihak kepada kami,” katanya.

Menurutnya, BN mungkin beranggapan PAS memecahkan undi pembangkang namun ia adalah harapan palsu, selain BN juga perlu mengambil kira populariti pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Terkini, UMNO memiliki 18 kerusi Dun, bersama MCA (2), manakala Pas (8), PKR (4), DAP (2), selain PPBM dan PAN masing-masing satu.

Sumber: Sinar Harian