DAP Republik Demokratik Rakyat Malaysia?


KUALA LUMPUR – Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Hamzah Zainuddin menyeru rakyat Malaysia supaya bertanya kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang apakah jenis demokrasi yang beliau ingin laksanakan di negara ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Larut berkata, rakyat perlu juga bertanya kepada pemimpin DAP itu sama ada beliau akan mengubah nama Malaysia kepada Republik Demokratik Rakyat Malaysia jika Pakatan Harapan berjaya memerintah negara ini.

“Sehingga hari ini Kit Siang tetap dengan impiannya ingin menubuhkan sebuah negara republik jika berjaya menakluki Putrajaya,” katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Hamzah berkata, Kit Siang sejak 51 tahun lalu mendominasi DAP sebagai seorang pemimpin diktator yang akan memecat pemimpin dan ahli parti itu yang tidak menyebelahinya.

Kata beliau, sifat diktator Kit Siang juga bertambah menyerlah apabila menjadikan anaknya, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sebagai pelapis kepada jawatannya.

“Sesiapa yang menentang kepimpinannya akan disekat daripada menjawat sebarang jawatan atau terus dipecat bagi memastikan legasi kepimpinan nepotismenya berterusan,” dedah beliau.

Kata Hamzah, jawatan penasihat parti DAP walaupun tidak melalui proses pemilihan adalah pemimpin mutlak dalam DAP.

“Meskipun DAP membawa nama Parti Tindakan Demokratik namun perjalanannya tidak pernah demokratik. Ahli-ahli yang sedar tentang perkara ini sudah mula meninggalkan DAP,” katanya.

DAP baru-baru ini memeterai perjanjian dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang diketuai Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk bekerjasama menumbangkan parti terbesar kaum Melayu UMNO. –Kedahnews.com