Gol Selangor Itu Sepatutnya Tidak Sah - Bekas Pengadil FIFA

Pemain Kedah Muhd Akram Mahinan ditenangkan rakan sepasukan selepas terikat seri 1-1 ketika menentang pasukan Selangor pada perlawanan Liga Super 2017 di Stadium Selayang pada 1 Mac 2017. - BERNAMA
PETALING JAYA - Gol perancang utama Selangor, Julian Mineiro Fernandes pada minit akhir perlawanan ketika seri 1-1 menentang Kedah dalam aksi Liga Super pada Rabu, tidak wajar diberikan oleh pengadil perlawanan kerana jelas melanggar Undang-Undang 14 FIFA berkaitan sepakan penalti.

Menurut bekas pengadil terkemuka tanah air yang enggan dinamakan, kes yang berlaku di Stadium Selayang itu melibatkan soal teknikal berbanding pendapat dan bantahan boleh dikemukakan kepada Jawatankuasa Pengadil Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk tindakan lanjut.

Jelasnya, isu teknikal sebagai contoh, jika seorang pemain yang digantung perlawanan didapati diturunkan untuk beraksi, kesilapan itu mungkin berlaku di pihak FAM atau peraturan.

Namun dalam soal pendapat, pengadil dibolehkan untuk tidak mengambil kira kesalahan pemain yang menceroboh kawasan penalti dengan jarak satu atau dua kaki sebelum sepakan dibuat dengan syarat pemain yang menceroboh tersebut tidak mendapat keuntungan dari kesalahan yang dilakukannya.

"Dalam insiden semalam, pemain Selangor (Juliano) secara jelas dan terang-terangan telah menceroboh hampir dua atau tiga meter di dalam kotak penalti sebelum sepakan disempurnakan.

"Sepatutnya, dalam kes itu, pengadil perlu membatalkan jaringan gol oleh Juliano dan sepakan percuma tidak terus hendaklah diberikan kepada pasukan Kedah, dari tempat di mana Juliano bergerak masuk menceroboh sebelum bola sempurna dimainkan oleh pemain yang mengambil sepakan penalti tersebut," kata bekas pengadil itu yang pernah mengendalikan perlawanan antarabangsa.


Mengulas tentang peranan pengadil dalam situasi sepakan penalti, beliau berkata, kuasa penuh terletak pada pengadil utama untuk mengawal pemain yang mengambil sepakan penalti dan juga pemain yang berada di luar kawasan penalti dengan memastikan mereka tidak menceroboh kawasan kotak penalti sebelum sepakan disempurnakan.

Tambahnya, keutamaan penolong pengadil pula adalah untuk mengawasi pergerakan penjaga gol.

Beliau perlu membantu pengadil untuk mengawasi dan memastikan pemain tersebut tidak melanggar peraturan yang ditetapkan iaitu bergerak ke hadapan sebelum bola dimainkan oleh pemain yang mengambil sepakan penalti.

"Pengadil sepatutnya lebih berhati-hati dan mengambil langkah pencegahan dari awal sebaik sahaja sepakan penalti diberikan dengan mengingatkan penjaga gol dan pemain di luar dari kawasan penalti agar mematuhi peraturan permainan.

"Mungkin pengadil hilang konsentrasi pada hujung permainan menyebabkan dia terlepas beberapa perkara penting seperti itu, apa lagi terdapat tidak kurang daripada 21 perkara berkaitan prosedur yang perlu dipatuhi sebelum sesuatu sepakan penalti itu diputuskan sempurna," katanya sambil menambah Kedah boleh mengemukakan bantahan terhadap keputusan pengadil itu.

Bagaimanapun, sudah tentu terdapat risiko tertentu yang perlu mereka hadapi akibat dari bantahan yang bakal dikemukakan.

Isu tersebut timbul apabila rata-rata penyokong skuad Hijau Kuning mempersoalkan keputusan pengadil membenarkan gol pemain tengah Selangor, Juliano Miniero walaupun dia menceroboh kawasan penalti sebelum rakan sepasukannya, Victor Stelian melakukan sepakan.

Keputusan seri itu menyaksikan Kedah terpaksa berpuas hati berkongsi satu mata dengan Selangor, sekali gus gagal merampas kedudukan teratas liga yang kini dihuni oleh Pahang dengan dipisahkan satu mata sahaja.

Persatuan Bola Sepak Kedah (KFA) bagaimanapun masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung isu tersebut.

Sumber: mStar