Jangan Terpedaya Sindiket Penipuan Bil Elektrik – TNB


KUALA LUMPUR – Tenaga Nasional Berhad (TNB) mengingatkan orang ramai agar tidak terpengaruh dengan sindiket penipuan dalam urusan pembayaran bil elektrik mereka.

Pengurus Besar Kanan (Perkhidmatan Pengguna), Bahagian Pembahagian TNB, Ir. Kamaliah Abdul Kadir berkata, TNB tidak pernah melantik ejen persendirian untuk tujuan pembayaran bil elektrik.

“Jangan mudah terpengaruh dengan sebarang taktik yang digunakan anggota sindiket. Kami ada menerima aduan pengguna yang tertipu dengan tawaran diskaun bil sehingga 45 peratus,” katanya dalam satu kenyataan media semalam.

Kamaliah berkata, TNB menyediakan pelbagai saluran pembayaran bagi memudahkan orang ramai dan sentiasa memastikan mereka mendapat maklumat yang tepat berkaitan pembayaran bil elektrik.

Menurutnya, bayaran boleh dijelaskan dikaunter Pusat Khidmat Pelanggan TNB, perkhidmatan online, serta di institusi kewangan, Jabatan/Agensi Kerajaan dan syarikat pihak ketiga yang menjalan operasi kutipan bil dari lain-lain utiliti dan pembekal perkhidmatan.

“Ingin diingatkan, ejen kutipan TNB tidak akan menghubungi atau mendekati pengguna bagi memaklumkan penggunaan bil elektrik yang perlu dibayar dan seterusnya mengambil bayaran terus dari pengguna.

“Pengguna akan dihubungi ejen kutipan TNB jika mereka mempunyai tunggakan bil elektrik yang telah tamat tempoh kredit. Namun, pengguna tidak akan diminta membuat bayaran terus kepada ejen berkenaan.

“Semua pembayaran bil elektrik perlu dijelaskan di saluran pembayaran TNB yang sah sahaja. Jadilah pengguna yang bijak agar tidak menjadi mangsa sindiket penipuan ini,” katanya. –Kedahnews.com