Mahfuz Disaran Tak Jadi "Lalang", Tak Main "Wayang"


ALOR SETAR - Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar disaran supaya tidak menjadi "lalang" dan tidak bermain "wayang" dalam menyatakan pendirian politik sebenar dirinya di khalayak umum.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkata, untuk menjadi seorang ahli politik yang baik, Mahfuz perlu berpegang teguh pada pendirian untuk menyebelahi satu pihak saja dan tidak bermuka-muka.

"Pasai apa dia dok main wayang? Dok sebelah sana dok sebelah sini, dok sebelah sana dok sebelah sini, jadi macam lalang.

"Untuk menjadi seorang ahli politik yang baik, Mahfuz perlu membuat pendirian sama ada untuk berada di sebelah sini atau di sebelah sana, jangan dok tengah-tengah," kata Ahmad Bashah memberi saranan kepada Mahfuz yang kini dikatakan berada dalam dilema politik.

Mahfuz sebelum ini diminta segera keluar dari PAS oleh PAS Kawasan Pokok Sena atas tindak tanduknya sebelum ini yang begitu memihak kepada gabungan Pakatan Harapan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang diketuai oleh DAP.

Malah Ahli Parlimen yang memenangi kerusi atas tiket PAS itu juga tidak segan silu untuk mengkritik pedas PAS dan pucuk pimpinan partinya sendiri secara terbuka sehingga menyebabkan ramai akar umbi yang tidak puas hati atas tindakannya itu.


Walau bagaimanapun, beliau turut meluahkan rasa hairan dengan sikap Mahfuz yang sebelum ini dikenali sebagai seorang yang agak berani, tapi tiba-tiba berubah menjadi penakut untuk bertindak mengikut pendirian diri yang sebenar.

"Mahfuz sebelum ini dia berani juga orangnya, tapi berkenaan dengan hal ini dia jadi takut. Kalau dia tak suka lagi pada PAS, dia keluarlah. Pasai apa nak tunggu orang (PAS) pecat dia?

"Kalau dia 'gentleman', dia tak buat begitu.. Dia cakap saja berdegar-degar, tapi dia tak berani sebenarnya. Saya cabar dia supaya dia keluar daripada PAS," ujar Ahmad Bashah kepada Kedahnews.com, ketika ditemui lewat petang semalam.

Ahmad Bashah juga menasihatkan Mahfuz supaya tidak menunggu dirinya dipecat dari PAS seperti bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang dipecat UMNO atas tindak tanduknya yang radikal dan menyalahi prinsip disiplin jemaah parti.

"Sepatutnya Mahfuz perlu jadi seorang yang 'gentleman'. Pasai (kenapa) apa dia nak main wayang? Dia sepatutnya meletak jawatan, dia perlu berhenti dan keluar daripada PAS dengan terhormat," katanya. - Kedahnews.com.