Paderi Hilang: Suspek Minta Wang Tebusan Ditahan


KUALA LUMPUR – Seorang lelaki yang cuba meminta wang tebusan bagi membebaskan paderi, Raymond Koh Keng Joo yang dilaporkan hilang pada 13 Febuari lalu ditahan polis awal pagi semalam.

Suspek yang berusia 32 tahun itu ditahan di kawasan Ampang, Selangor kira-kira jam 3.30 pagi selepas polis menerima hasil maklumat dan kerjasama daripada ahli keluarga mangsa.

Ketua Polis Selangor, Datuk Seri Abdul Samah Mat berkata, siasatan mendapati suspek telah menghubungi ahli keluarga mangsa sehari sebelum tangkapan dibuat.

“Suspek meminta sejumlah wang untuk pembebasan paderi berkenaan.

“Mahkamah Majistret Petaling Jaya membenarkan perintah reman selama empat hari ke atas suspek bagi membantu siasatan polis,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 365 Kanun Keseksaan iaitu dengan niat menculik atau melarikan secara paksa dan Seksyen 385 Kanun Keseksaan kerana pemerasan.

Beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat tentang kes ini agar menyalurkannya kepada pihak polis dan tidak membuat sebarang spekulasi berhubung perkara ini.

Keng Joo, 62 tahun dilaporkan hilang selepas keluar ke rumah rakannya di Kelana Jaya pada 13 Febuari lalu dan sebuah video menjadi tular memaparkan kejadian penculikan paderi berkenaan oleh sekumpulan individu bertopeng di Jalan SS4B/10.

Mangsa kali terakhir dilihat memandu seorang diri, menaiki kereta jenis model Honda Accord dengan nombor pendaftaran ST 5515 D. –Kedahnews.com