Suami Baik, Tapi Ketagih Tonton Bahan Porno


Soalan: Suami saya berusia 53 tahun. Dia seorang yang baik dan menjaga solat. Apa yang menyedihkan saya, dia mempunyai tabiat suka menonton bahan lucah. Dia sedar akan kemungkaran perbuatannya tetapi dia seakan-akan ketagih.

Apakah hukum melakukan perbuatan keji itu dan apakah ia dikatakan zina mata? Bagaimana cara untuk dia menghentikan tabiat tersebut?

- Isteri Tersinggung, Johor.


UKE: Perbuatan menonton video lucah itu adalah perbuatan yang dilarang agama dan perbuatan itu boleh menjerumuskan ke arah perkara yang lebih tidak elok.

Juga mendatangkan kesan psikologi kepada orang yang selalu menontonnya. Anda boleh membantu suami anda untuk dia menghentikan tabiatnya itu dengan cara menasihatinya secara bersemuka.

Pertama, nyatakan kekesalan dan tidak keselesaan anda akan perangainya itu. Kedua, nyatakan perbuatannya itu boleh mendatangkan kesan buruk terhadap anak-anak.

Ketiga, jika dia menonton melalui VCD, anda boleh membuang VCD tersebut. Keempat, alihkan perhatiannya daripada suka menonton perkara tersebut kepada menonton anda. Carilah jalan supaya dia hanya tertarik ke arah anda dan tidak berkeinginan lagi untuk menonton video tersebut.

Sumber: Utusan