VIDEO: Raja Bomoh "Campur Tangan" Isu Konflik Malaysia - Korea Utara


NAMPAKNYA, konflik diplomatik antara Malaysia – Korea Utara yang kian berlanjutan telah menarik perhatian Raja Bomoh Malaysia, Ibrahim Mat Zin untuk sekali lagi mengadakan ritual ‘pelik’ dengan mengunakan buah kelapa.

Namun, Ibrahim kali ini dilihat menggunakan meriam buluh, sambil menggunakan teropong azimatnya sebagai simbolik ‘memagar’ Malaysia seandainya diserang rejim Korea Utara.

Katanya, ritual itu turut dilakukan dengan bertujuan agar rakyat Malaysia yang ditahan sejak 7 Mac lalu dibebaskan dalam masa terdekat.

“Ritual Datuk pada kali ini bertujuan untuk memagar (melindungi) Malaysia dari sebarang ancaman atau serangan negara luar khususnya Korea Utara.

“Selain daripada itu, upacara ini juga untuk melembutkan hati pemimpin tertinggi Korea Utara agar segera membebaskan rakyat Malaysia ditahan sekaligus memulihkan isu yang semakin berlarutan ini” katanya sebagaimana lapor portal berita tempatan, Smasa News.

Menerusi video, beliau dilihat menggunakan teropong buluh, dua biji buah kelapa dan lima meriam buluh sebagai simbolik selain berdoa bagi memastikan keselamatan rakyat negara ini.

“Ritual yang Datuk lakukan ini bukan sebagai provokasi kepada mana-mana pihak, tapi hanya sekadar langkah awal bagi memastikan konflik ini dapat diselesaikan segera.

“Sebab itu Datuk hanya guna meriam buluh sebagai simbolik dan petua orang dahulu kala ketika diancam pihak musuh,” katanya lagi.



Sebelum ini, Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) telah mengklasifikasikan perbuatan bomoh kontroversi itu sebagai sesat dan haram.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan keputusan itu dicapai setelah melihat amalan dan ajaran yang dibawa oleh Ibrahim. –Kedahnews.com