Kastam Gali Semula Kepak Ayam, Pindahkan Ke Tempat Lain


SIBU – Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Sarawak mengambil tindakan menggali semula kepak ayam yang dilupuskan di sebidang tanah di Jalan Teluk Engkalat, Bukit Aup dekat sini pada Jumaat lalu.

Agensi tersebut kemudian bertindak segera memindahkannya ke sebuah lagi tapak pelupusan sampah di Kemuyang, yang terletak kira-kira 30 kilometer dari lokasi asal.

Pada sidang akhbar di sini semalam, pemangku Pengarah KDRM Sarawak, Ahmad Zainudin Drahman berkata, kerja-kerja penggalian dan pemindahan itu telah dimulakan pada pagi hari dan dipantau pegawai Pejabat Veterinar Sibu.

Menurut beliau, tanah dan sisa kepak ayam yang tertinggal disembur dengan calcium hyperchloride dan sodium hyperchloride untuk menyahkan bakteria sebelum dipindahkan ke tapak pelupusan sampah itu.

Katanya sebanyak 81,500 kilogram kepak ayam dari Belanda telah dirampas oleh pasukan penguat kuasa dari Putrajaya pada 23 Februari lalu di Lembaga Pelabuhan Rajang kerana tiada permit import.

Nilai kepak ayam yang terlibat adalah dianggarkan RM543,756 dengan duti import pula sebanyak RM108,751.20.

Penduduk setempat yang mendengar berita mengenai perlupusan yang diuruskan KDRM Putrajaya itu telah menggali kawasan ditanam kepak ayam beku pada Selasa lalu untuk kegunaan sendiri dan ada juga dijual.

Ini telah menimbulkan kebimbangan terhadap risiko kesihatan dalam kalangan pengguna yang memakan kepak ayam tersebut. – BERNAMA