Perbahasan RUU 355 Ditangguh, Bukan Disekat - PAS


KUALA LUMPUR – PAS hairan mengapa Ahli Parlimen Pakatan Harapan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) melenting apabila Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menangguhkan perbahasan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 (RUU 355) di Dewan Rakyat kelmarin.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Nasrudin Hassan berkata, pemimpin Pakatan Harapan dan PPBM berpusu-pusu menemui pihak media di perkarangan Parlimen untuk memberitahu wartawan kononnya PAS telah ditipu oleh UMNO sedangkan mereka sebenarnya yang melengahkan masa untuk perbahasan RUU 355 dengan menganggu pembentangannya oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Mereka pula yang melenting marah kononnya mereka dihalang daripada berbahas dan menuding kononnya PAS ditipu. Sedangkan perbahasan hanya ditangguhkan ke sidang akan datang.

“PAS yang berhempas pulas mengatur pelbagai langkah, perbincangan, roadshow, himpunan, mesyuarat, rundingan, solat hajat dan sebagainya untuk menjayakan pindaan Akta 355, tetapi apabila speaker menangguhkan perbahasan, mereka pula yang marah kononnya dihalang daripada berbahas,” katanya dalam satu kenyataan.

Presiden PAS membentangkan RUU 355 di Dewan Rakyat kelmarin yang bertujuan meminda akta bagi memperkasakan fungsi Mahkamah Syariah termasuk meningkatkan kadar hukuman yang boleh dikenakan ke atas umat Islam yang berzina dan minum arak.

Pakatan Harapan yang diketuai parti sekular DAP bersama anggota partinya iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta Parti Amanah Negara (PAN) bagaimanapun menentang hebat usaha tersebut.

DAP pernah mendakwa RUU 355 merupakan strategi halus PAS untuk melaksanakan hukum Islam hudud yang zalim, kuno dan tidak bertamadun di negara ini.

PKR dan PAN pula mendakwa RUU 355 tidak boleh dibenarkan kerana ia mengelirukan dan menimbulkan keresahan umat bukan Islam.

Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr . Mohd. Asri Zainul Abidin membantah RUU dengan berhujah Islam melarang menangkap dan menghukum umatnya yang berzina selagi zina itu dilakukan secara sembunyi-sembunyi seperti dalam bilik atau rumah yang berkunci.

Sehubungan itu, Nasrudin menyeru umat Islam negara ini memperhatikan dengan cermat aksi dan sikap sebenar Ahli Parlimen Pakatan Harapan dan PPBM ke atas Islam di negara ini.

“Mereka sebenarnya bukan marah kerana perbahasan ditangguh, tetapi mereka marah kerana Yang Dipertua Dewan Rakyat memberi laluan kepada Presiden PAS membentangkan usul pindaan Akta 355 tersebut,” katanya. –Kedahnews.com