2 Madu Menyamun Suri Rumah Didakwa Di Mahkamah


BATU PAHAT - Dua wanita bermadu yang menyamar sebagai jururawat dihadapkan ke Mahkamah Majistret hari ini, atas tuduhan mencuri barang kemas seorang suri rumah bernilai RM25,000, bulan lalu. 

Norhaslinda Resat, 36, dari Tangkak dan madunya, Nur Hidayatul Nadhrah Misman, 25, dari Kluang, dituduh secara bersama mencuri satu rantai emas, tiga gelang emas dan tiga cincin emas bernilai RM25,000 milik suri rumah, Zabaidah Aspan. 

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Kampung Parit Selamat, Yong Peng, kira kira jam 1 tengah hari, pada 7 April lalu. Kedua-dua madu berkenaan yang sebelum ini bekerja sebagai penjual penapis air itu tidak mengaku bersalah atas tuduhan berkenaan. 

Mereka didakwa mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda atau sebatan, jika sabit kesalahan.

Di mahkamah yang sama, Mohd Tarmizi Jamil, 30, yang berasal dari FELDA Keratong, Muadzam Shah, Pahang, didakwa menerima harta curi dalam bentuk wang tunai berjumlah RM1,400 yang diketahui adalah hasil curi. 

Dia dituduh melakukan kesalahan itu di lokasi dan waktu yang sama, selain didakwa mengikut Seksyen 411 kanun sama yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun dan denda atau sebatan, jika sabit kesalahan. 

Bagaimanapun, dia juga mengaku tidak bersalah. Majistret Mohd Zulhilmi Ibrahim menetapkan jaminan RM6,000 setiap seorang bagi dua madu berkenaan manakala tertuduh lelaki diperintah membayar jaminan RM5,000. 

Mahkamah turut menetapkan sebutan kes itu pada 31 Mei ini. Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Nur Fariha Najwa Wan Azaham.

Sumber: Berita Harian