Buang Usus, Bangkai Babi Dalam Sungai Di Baling

Organ dalaman babi yang dibuang di tepi sungai.
BALING - Sikap segelintir pemburu yang didakwa memproses organ dalaman babi dalam kawasan Kampung Tanjung Merbau Batu 42, Mukim Pulai, di sini dan membuangnya di dalam sungai sejak tiga hari lalu mendatangkan ketidakselesaan penduduk.

Tindakan itu mengundang keresahan kepada orang ramai khususnya penduduk yang menggunakan sungai untuk kegunaan harian.

Penduduk, Mohd Ehsan Hashim, 29, berkata, organ dalaman dipercayai bahagian perut babi dibuang pihak tidak bertanggungjawab di tebing sungai .

Menurutnya, darah bangkai haiwan berkenaan turut kelihatan di sekitar kawasan rumput berhampiran jalan utama penduduk.

"Dekat rumput ada kesan darah kehitaman dipercayai darah babi. Perut pula mereka buang tepi sungai. Ini datangkan pencemaran. Air sungai nak minum.

"Kami dah pesan pada mereka, kalau nak ambil babi di kampung ini, ambillah. Tapi masalahnya depa buang perut dekat rumah orang. Kalau dah lepas tembak babi, bawalah balik proses dekat rumah sendiri. Kami tak marah, cuma hormatlah penduduk di sini," katanya.

Dari kiri: Abd Nasir, Mahmud dan Hawa menunjukkan lokasi organ dalaman dibuang.
Tinjauan media bersama PAS Kawasan Baling, Ketua UMNO Cawangan Kampung Tanjung Merbau Batu 42 dan penduduk mendapati bahagian dipercayai perut babi itu mengeluarkan bau begitu busuk selain diharungi lalat.

Buang belakang rumah

Penduduk, Hawa Hashim, 69, bau busuk berhampiran sungai itu disedarinya kelmarin ketika dalam perjalanan pulang ke rumah.

"Sampai saja dekat sungai tiba-tiba ada bau busuk macam bangkai.

"Hari ini baru dengar ada orang kampung kata ada bangkai perut babi tepi sungai," katanya.

Ketua UMNO Cawangan Tanjung Merbau Batu 42, Mahmud Mohamad Saad berkata, pemburu dari kampung luar itu disyaki memproses organ dalaman berhampiran rumah penduduk.

“Menurut aduan yang saya terima, selain buang di tebing sungai, mereka juga proses babi tu di belakang rumah.

“Kali ini penduduk memang dah tak tahan dengan pencemaran dan bau busuk. Yang ini tak kira banjir lagi, kalau banjir habis dibawa sisa-sisa babi masuk dalam rumah orang, lagilah masalah,” katanya.

Dua bangkai babi ditemui

Selain dakwaan pembuangan organ dalaman babi, penduduk turut menemui dua bangkai babi dalam kampung mereka.

Penduduk, Mohd Rizu Lembut, 54, berkata, seekor babi bersaiz dewasa ditemui mati petang kelmarin berhampiran di tebing sungai yang merupakan kawasan digunakan penduduk untuk mandi dan membasuh pakaian.

Menurutnya, haiwan berkenaan berkemungkinan ditembak sebelum melarikan diri ke kawasan itu.

"Waktu itu saya tengah mandi dan basuh baju dekat sungai, tiba-tiba ada orang kampung beritahu ada bangkai babi tak jauh dari tempat saya.

"Saya pergi tengok, memang ada. Saiznya besar. Saya kecewa sebab air sungai itu saya guna untuk mandi dan basuh baju," katanya.

Mohd Rizu berkata, babi yang dijadikan sasaran namun dibiarkan pemburu tanpa tindakan susulan, berbahaya dan mengancam nyawa orang lain.

“Lagi bahaya kalau babi itu cedera sebab nanti penduduk yang akan jadi mangsa. Selalunya haiwan itu akan bertindak ganas bila sakit atau terancam,” katanya.

Sangka bau mayat

Penduduk, Sopiah Othman, 55, berkata, dia dan penduduk sekitar terganggu dengan bau busuk bangkai babi yang terletak kurang 20 meter dari kediaman mereka.

"Mula-mula kami ingat ada orang mati sebab memang bau busuk sampai nak makan pun tak lalu. Bila dicari, rupa-rupanya bangkai babi yang mati dah empat hari.

"Sebab tak tahan sangat, suami saya bakar bangkai itu. Risau juga sebab dalam masa sama, ayam peliharaan kami suka pergi kawasan itu, takut dia dah makan sisa bangkai yang masih tinggal," katanya.

Bangkai babi berhampiran rumah penduduk yang mati empat hari lalu.
Setiausaha PAS Kawasan Baling, Abd Nasir Idris berkata, pihak terbabit diminta prihatin dengan masalah dihadapi penduduk dan mengambil kira sensitiviti agama serta kaum.

Menurutnya, kegiatan memburu babi di kampung tersebut perlu dipantau bagi mengelakkan kejadian sama berulang.

“PAS Kawasan Baling menerima aduan daripada penduduk dan hasil tinjauan hari mendapati beberapa tempat kampung ini dicemari dengan pembuangan bahagian perut babi dan bangkai.

“Ini beri kesan kepada penduduk dari segi bau busuk dan keselesaan penduduk. Seperti cadangan penduduk, hasil buruan perlu dibawa balik dan jangan lapah atau proses di kampung ini,” katanya. 

Sementara itu, Adun Bayu, Azmi Che Husain berkata, beliau akan mengadakan perbincangan bersama ketua masyarakat pihak terbabit bagi mencari jalan penyelesaian.

Abd Nasir mendengar luahan penduduk.
“Saya akan adakan pertemuan dengan ketua masyarakat terbabit agar masalah melibatkan sensitiviti masyarakat Islam dapat diselesaikan,” katanya.

Sumber: Sinar Harian