Dikecam Gara-Gara Bayar RM30,000 Untuk Berbuka Puasa Dengan Ulama?


KUALA LUMPUR – Ramai yang mempertikaikan caj bagi Program Iftar Perdana yang dianjurkan oleh sebuah pertubuhan yang dinamakan Pertubuhan Kebajikan Al- Qayyim (IQ Malaysia).

Ini kerana, jumlah untuk berbuka ada yang mencecah sehingga RM30,000 untuk sebuah meja!

Program itu mula dipertikaikan setelah iklan program berkenaan mula viral di media sosial serta menerima pelbagai kritikan.

Harga jualan meja yang ditawarkan bagi program berkenaan adalah RM30,000 bagi Pakej A, RM20,000 bagi pakej B, RM10,000 bagi pakej C, pakej D RM5,000, pakej E RM3,000 dan pakej F RM1,500.

Timbulan persoalan mengapa harganya begitu mahal lebih lagi ia melibatkan personaliti agama di negara ini.

Setiausaha Agung IQ Malaysia, Abu Hafiz Salleh Hudin ketika dihubungi media menjelaskan bahawa pakej berkenaan ditawarkan khas kepada agensi atau badan korporat yang berminat untuk menyumbang dana.

“Program ini sebenarnya sudah bermula sejak beberapa tahun lepas dan caj yang dikenakan juga adalah sama dan mendapat sambutan di mana terdapat agensi korporat yang bersetuju mendapatkan pakej yang ditawarkan.

“Tujuan utama program ini hanyalah untuk mengutip dana bagi kerja-kerja dakwah dan kebajikan dan tiada paksaan untuk mana-mana individu atau badan korporat yang berkemampuan,” katanya.

Difahamkan, hanya satu meja sahaja yang ditawarkan bagi pakej A berharga RM30,000 dan dua meja untuk pakej B yang berharga RM20,000.

Abu Hafiz berkata, kutipan dana sebegini pernah dibuat oleh pihak korporat lain dalam sebagai memenuhi tanggungjawab sosial.

“Pengumpulan dana sebegini bukanlah perkara baharu kerana ada pihak korporat dan NGO lain yang turut menawarkan pakej pada harga yang sama.

“Terpulang kepada mana-mana individu atau badan korporat yang berminat untuk menyalurkan sumbangan kerana tiada paksaan untuk melakukan kerja-kerja amal,” ujarnya. – Kedahnews.com