Larian Sang Saka Bangsa Berakhir Di SNBJ


KUALA LUMPUR – Larian Bendera bersempena sambutan ulang tahun ke-71 UMNO, yang disertai lebih 30,000 anggota parti di seluruh negara kecuali Sarawak, berakhir di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini, malam ini.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin, yang mengetuai larian itu malam ini dengan diiringi 2,000 anggota UMNO, atlet kebangsaan dan anggota Skuad Sayang Puteri UMNO, membawa masuk bendera Sang Saka Bangsa mengelilingi stadium itu.

Beliau kemudian menyerahkan bendera parti kepada Perdana Menteri merangkap Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak di pentas utama perhimpunan raksasa itu yang dihadiri lebih 150,000 anggota UMNO yang berpakaian serba merah.

Larian Bendera UMNO, yang bermula pada 1 Mei lepas, diadakan secara serentak di empat penjuru negara.

Ia dimulakan di zon utara di Kangar, zon selatan di Johor Bahru, zon pantai timur di Kota Bharu dan zon Sabah di Kota Kinabalu yang kemudian membawa bendera parti menyeberangi Laut China Selatan.

Bendera-bendera parti diserahkan kepada wakil UMNO Bandar Tun Razak semalam.

Penyerahan Sang Saka Bangsa malam ini merupakan satu daripada acara sambutan ulang tahun ke-71 UMNO selain ceramah agama serta pelancaran pembangunan menara 70 tingkat KL PWTC yang bakal menjadi ibu pejabat baharu UMNO.

UMNO juga akan menyampaikan Anugerah Tokoh Melayu Terbilang kepada tiga penerima pada sambutan itu malam ini.

Sambutan ulang tahun parti itu adalah yang terakhir sebelum pilihan raya umum berikutnya diadakan dan menjadi manifestasi iltizam dan komitmen UMNO untuk meneruskan perjuangan membela rakyat negara. – BERNAMA