Pegawai FBI Kahwin Dengan Pengganas Daesh


CINTA itu buta dan itu yang ditunjukkan oleh seorang pegawai FBI, Daniela Greene, 38, yang telah mengawini pengganas DAESH yang berada di bawah siasatannya.

Greene, telah ke Syria pada 2014 dan kemudiannya berkahwin dengan pengganas kejam itu, Denis Cuspert. Lelaki itu pernah muncul dalam video propaganda Daesh sambil memegang kepala manusia.

Suaminya itu dilahirkan di Jerman dan dikenali sebagai Abu Talha al-Almani dan disifatkan sebagai salah seorang yang ganas.

Beberapa minggu selepas berkahwin, barulah Greene, yang dilahirkan di Czechoslovakia dan dibesarkan di Jerman menyedari bahawa perkahwinan itu adalah satu kesilapan dan terbang balik ke Amerika Syarikat.

Dia telah ditangkap dan dipenjarakan selama dua tahun selepas mengaku salah membuat kenyataan palsu mengenai pengganas.

Greene dibebaskan pada musim panas lalu namun pengkritik membidas FBI kerana memberikan hukuman ringan kepadanya sedangkan mereka yang ditangkap ketika cuba menyertai Daesh pun dikenakan hukuman berat.

Manakala mereka yang terlibat dengan Daesh pula berdepan sekurang-kurangnya hukuman penjara selama 13 tahun.

Mengikut rekod, Greene berpindah ke Amerika Syarikat ketika muda dan berkahwin dengan seorang anggota tentera. Dia kemudiannya melanjutkan pelajaran di universiti di Oklahoma.

Manakala Cuspert pula adalah rapper untuk DMX pada 2006 dan menggunakan nama Deso Dogg. Pada 2010 dia nyaris terbunuh dalam kemalangan kereta dan kemudiannya beralih kepada Islami.

Dia memasuki Syria pada 2013. Sementara Green pula ditugaskan untuk mengesan komunikasi yang dibuat Cuspert dan turut mendapat akses akaun serta nombor telefon lelaki tersebut.

Pada 2014, dia berbohong kepada FBI bahawa dia mahu bercuti bersama keluarga di Jerman sebaliknya Green terbang ke Turki dan bertemu Cuspert.

Mereka melangsungkan perkahwinan meskipun ketika itu Green masih lagi isteri orang. –Kedahnews.com