Tiada Jodoh, Gadis Maut 2 Jam Sebelum Nikah


JAKARTA – Ajal maut tidak menunggu sesiapa. Ketika hari bahagia yang dinanti-nantikan hampir tiba, namun dua jam sebelum bernikah, seorang gadis berusia 20 tahun meninggal dunia.

Elsya Putri Julita sedang bersiap-siap dan didandan ketika itu, sebelum waktu akad nikah yang sepatutnya berlangsung dalam masa dua jam bersama-sama pasangannya, Darmadi yang juga berumur 20 tahun.

Dalam pada itu, anak kedua daripada empat adik-beradik tersebut pada mulanya dikatakan hanya mengadu sakit pada bahagian dadanya, menurut laporan portal berita tempatan, Merdeka.com.

Ini membuatkan keluarga Elsya berasa terkejut dan begitu sedih memandangkan segala persiapan majlis sudah siap di rumah mereka di Jalan Sako Pancasila, Kecamatan Sako, Palembang, wilayah Sumatera Selatan.

“Kami lihat dia pegang-pegang kawasan dada, dia bilang (kata) sakit. Lama-lama makin sakit, terus kami bawa ke rumah sakit (hospital),” kata Dwi, bapa kepada Elsya yang dilaporkan media pada 9 Mei lalu.

Sebelum meninggal dunia, Elsya masih sempat mengucapkan kata-kata perpisahan seolah-olah beliau tahu ajalnya tidak lama lagi. Namun, keluarganya tetap memberikan motivasi agar Elsya bertahan.

“Dia kata nyawanya tidak lama lagi. Ternyata benar, allahyarham pergi juga meninggalkan kami untuk selama-lamanya,” kata Dwi lagi. Elsya disahkan meninggal dunia oleh doktor pada Sabtu minggu lalu.

Allahyarham Elsya kemudian dikebumikan pada keesokan harinya yang sepatutnya merupakan hari persandingan beliau dengan si tunangannya itu. – Agensi