Warga Turki "Diculik" Kini Dalam Tahanan Polis


DUA warga Turki yang dilaporkan konon diculik oleh sekumpulan lelaki yang tidak dikenali di kawasan tempat letak kereta di Kuala Lumpur semalam kini berada dalam tahanan polis.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar menerusi akaun Twitternya mengesahkan Turgay Karaman dan Ihsan Aslan ditahan semalam kerana terlibat dalam aktiviti yang boleh mengancam keselamatan negara.

Menurut beliau lagi, kedua-dua lelaki warga Turki itu ditahan mengikut Seksyen 130 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan kuasa kepada polis menyiasat perbuatan berkaitan keganasan.


Sebelum ini, media tempatan melaporkan Karaman, 47, yang dipercayai pengetua di sebuah sekolah antarabangsa di Ipoh, Perak dilaporkan dilarikan dengan kereta oleh empat lelaki di kawasan parkir.

Bahkan kejadian dramatik tersebut berjaya dirakam menerusi kamera litar tertutup (CCTV).

Karaman sepatutnya berjumpa dengan rakannya, Suheyl Ozcelik di pejabat peguam mereka di Damansara Heights di ibu negara pada pukul 4.30 petang Selasa, tetapi tidak menghadirkan diri.

Menurut sebuah blog Turki, lelaki kedua yang dikenal pasti sebagai ahli perniagaan bernama Ihsan Aslan dikatakan turut diculik bersama Karaman pada Selasa.

Karaman sepatutnya memberi keterangan pada perbicaraan kes jenayah yang ditetapkan pada 3 dan 4 Mei ini.

Difahamkan, kedua-dua individu itu dipercayai mempunyai kaitan dengan pergerakan Gulen iaitu kumpulan yang dituduh dalang rampasan kuasa di Turki yang gagal tahun lalu. –Kedahnews.com