Bayi Derita Pernafasan Tak Normal

 Bayi derita pernafasan tak normal

SUNGAI PETANI – “Jika tak pakai alat khas ini, dia akan sesak nafas dan nampak biru muka walaupun sat saja, sebab tu kami terpaksa pakaikan dia alat ini sepanjang masa.

Demikian luahan ibu kepada bayi yang berdepan masalah pernafasan tidak normal sejak lahir, Nur Kartini Abdul Karim, 33, berhubung keadaan kesihatan anak ketiganya, Nur Khalisha Aisyah, 14 bulan, dari Kampung Sungai Yu, Kota Kuala Muda.

Walaupun ada masanya sedih melihatkan keadaan anaknya yang dipaksa memakai alat itu yang melekat di muka sepanjang masa, namun suri rumah itu tidak mempunyai pilihan lain.

“Doktor sahkan saluran pernafasan dia bercantum dengan saluran makan, jadi Khalisha memang perlukan tiub khas ini untuk bantu dia minum susu.

"Susu pun pakai susu khas RM500 hingga RM600 sebulan termasuk kos cecair yang digunakan sebagai bahan membolehkan dia bernafas,” katanya.

Suaminya, Muhammad Azzim Ismail, 35, berkata, pendapatan lebih kurang RM1,500 sebulan sebagai pemandu bas Rapid tidak mampu untuk menanggung kos rawatan anaknya selain perlu menanggung perbelanjaan dua lagi anak berusia tiga dan empat tahun.

“Saya kerap bercuti jika ada kecemasan dan kerap berulang alik ke hospital sehingga pendapatan saya terjejas.

“Mujur mesin pernafasan ini disumbangkan majikan saya selain bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat sedikit sebanyak membantu,” katanya.

Sementara itu, ahli Kelab Motosikal Santai dan Kembara (FRB) yang membuat kutipan, berjaya mengumpulkan sebanyak RM650 daripada ahli bagi membantu meringankan keluarga itu.

Ahli FRB menyampaikan sumbangan kepada Muhamad Azim ketika kunjungan kelab permotoran itu di rumahnya di Kampung Sungai Yu, Kota Kuala Muda.

Pengerusinya, Ismail Othman berkata, usaha itu sebagai salah satu cara untuk meringankan perbelanjaan dan membantu Muhammad Azzim dalam menyediakan persiapan dan persediaan Aidilfitri tidak lama lagi.

Sinar Harian 15 Februari lalu ada memaparkan kisah Nur Khalisha yang terpaksa mendapatkan rawatan di Hospital Sultan Abdul Halim Sungai Petani akibat masalah pernafasannya.

Orang ramai yang ingin membantu boleh berbuat demikian melalui akaun Maybank bernombor 507415304834.

Sumber: Sinar Harian