Hijjaz Bardakwah Dengan Cara 'Rap'


KEJAYAAN kumpulan Hijjaz dalam Gema Gegar Vaganza (GGV) apabila mendapat tempat kedua membuatkan mereka menaruh harapan untuk berdakwah menerusi lagu rap.

Anggotanya, Munif Ahmad berkata, walaupun berasa janggal namun dia perlu bersikap positif dalam menarik golongan itu untuk berdakwah.

"Jika bukan kerana GGV mungkin saya tidak akan menyanyi rap dan kalau kami buat pun orang akan anggap kami pelik.

"Tetapi GGV dah buka ruang itu sebagai cabaran penonton agar dapat menerimanya, jadi tidak pelik jika kami menyanyi rap selepas ini.

"Tambahan pula anak-anak muda suka dengan konsep lebih santai jadi tidak salah mencuba asalkan ia tidak keterlaluan atau melanggar syariat Islam," jelasnya.

Selalu Munif Ahmad, Hijjaz dianggotai oleh Isman Nadim, Mohd Faizal dan Muhammad Ariffin.

Munif berkata, mereka bersyukur undangan mengadakan persembahan padat sehingga akhir Ramadan sejurus selesai GGV.

Ujarnya populariti selepas menyertai GGV amat tinggi dan terkejut apabila diserbu golongan muda ketika mereka mengadakan persembahan pentas atau bertemu di masjid.

"Saya teringat satu peristiwa ketika berada dalam masjid untuk solat Jumaat, ramai anak muda menegur dan bersalaman kerana menonton saya dan Hijjaz dalam GGV.

"Rata-rata memberitahu mereka mula meminati lagu-lagu Hijjaz membuatkan saya terharu kerana kejadian seperti itu tidak pernah berlaku sebelum ini," katanya.

Sumber : Mstar Online