Mendaki Gunung Santubong, Sambil Menahan Lapar Dahaga

Beberapa kerusi dan tempat untuk pendaki berehat di Gunung Santubong, yang menjadi tempat Nazar Yunus mencari rezeki sebagai malim gunung.

KUCHING - Alah bisa tegal biasa. Kalau sudah biasa, pekerjaan sesukar mana pun dapat dilaksanakan apatah lagi apabila tiba bulan Ramadan.

Nazar Yunus, 53 yang berasal dari Kuching, Sarawak merupakan malim gunung, atau “mountain guide”, orang yang menemani pendaki gunung dari luar negara.

Di bulan Ramadan, beliau yang mula berminat dengan pendakian sejak remaja, dan tinggal hanya 25 minit dari Gunung Santubong setinggi 817 meter, terus berkhidmat membawa pendaki gunung walaupun berpuasa lebih 12 jam pada siang hari.

Ketika berpuasa, cabaran terbesar adalah melawan rasa haus kerana air sememangnya perkara utama diperlukan ketika mendaki mana-mana gunung.

“Untuk perjalanan yang mengambil masa sehari, makanan tidak berapa penting. Tetapi jika perlu bermalam, harus bawa makanan secukupnya,” katanya.

“Tidak semestinya waktu sahur itu kena makan banyak,” katanya kepada FMT.

Antara makanan ketika bersahur ialah oat, pisang dan coklat.

Menurutnya, persediaan secukupnya penting dilakukan sebelum mendaki gunung.

“Kita tengok mana tempat yang hendak kita daki. Kita kena lihat kesukaran yang bakal kita lalui, kerana kesukaran setiap laluan itu berbeza-beza.

“Ada perjalanannya yang landai tetapi jaraknya jauh. Ada pula yang dekat, tetapi cabarannya lebih hebat dari perjalanan yang landai itu,” katanya.

Sumber: FMT