Mufti Melaka Seru Umat Islam Bantah "Jerusalem's Jubilee"


AYER KEROH - Mufti Melaka, Datuk Abdul Halim Tawil menyeru umat Islam membantah program 'Himpunan Jerusalem's Jubilee' yang secara terang-terangan mempunyai agenda antarabangsa untuk menggugat kestabilan negara dan rantau ASEAN.

"Kita membantah program ini kerana mereka (penganjur) mempunyai agenda tersendiri iaitu menjalinkan satu bentuk jaringan Kristian dan Yahudi yang menjadikan Melaka atas faktor sejarahnya.

"Jelas program ini mempunyai maksud tersurat dan tersirat, selain tidak menghormati sensitiviti Islam, terutama di bulan Ramadan," katanya ditemui di Balai Polis Ayer Keroh, di sini, hari ini.

Sebanyak 33 badan bukan kerajaan (NGO) di Melaka diketuai Presiden Gerakan Belia 4B Malaysia, Mohd Nizam Omar membuat laporan di balai polis berkenaan, kira-kira jam 1 tengah hari.

Abdul Halim turut menegaskan penganjur program itu supaya lebih sensitif dengan prinsip perlembagaan negara dan tidak memandang remeh sensitiviti masyarakat yang berbilang kaum, apatah lagi pada Ramadan.

"Sebagai umat Islam, kita bukan menghalang tetapi melihatnya sebagai satu agenda tersendiri yang tiada kena mengena dengan amalan masyarakat Kristian di Malaysia.

"Sehubungan itu, kita minta pihak polis dapat menyiasat perkara ini dengan segera, termasuk penganjur, penceramah atau pemidato yang diundang pada program itu," katanya.

Abdul Halim juga tidak menafikan kemungkinan ada umat Islam yang akan hadir pada program berkenaan atas konsep liberalisme.

Sumber: BH Online