Penduduk Hidu Bau Asap, Tapak Pelupusan Haram Sekali Lagi Terbakar

Image result for tapak pelupusan sampah haram di Sepang

PUTRAJAYA - Tapak pelupusan sampah haram di Kampung Limau Manis, Sungai Merab, Sepang, Selangor di sini sekali lagi terbakar sehingga menyebabkan penduduk sekitar terpaksa menghidu bau asap yang kuat.

Sebelum ini kawasan tanah seluas 2.3 hektar itu pernah terbakar disebabkan faktor cuaca panas dua minggu lalu.

Ketua Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat Cyberjaya, Izaman Adnan berkata, sebanyak dua jentera dan lapan anggota dikerahkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan berhubung kebakaran itu awal pagi tadi.

"Sehingga tengah hari tadi, kerja-kerja pemadaman di kawasan tapak pelupusan sampah yang dijadikan sebagai tapak pelupusan bahan binaan seperti kayu, batu, simen, polisterin dan plastik masih diteruskan.

"Pihak bomba terpaksa mengambil masa yang agak lama bagi memadamkan kebakaran disebakan kesukaran untuk mengambil air namun pihak kami sedang berusaha untuk memastika opreasi dapat selesai segera," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Sebelum ini akhbar melaporkan, pesawat Bombardier CL415 MP milik Maritim Malaysia telah digunakan untuk membantu operasi memadam kebakaran di kawasan tersebut pada 17 Mei lalu.

Sumber: Kosmo