Sedia Opor Memang Tugasan Renyah, Makan Masa Tapi Berbaloi


KUANTAN – Menyediakan opor, makanan tradisi Pahang yang menggunakan daging, merupakan satu tugasan yang renyah dan memerlukan kesabaran tinggi kerana mengambil masa antara lima ke enam jam untuk disiapkan.

Pengusaha kedai makan Normah Yakun, 47, berkata tempoh masa yang lama itu menyebabkan beliau dan suami, Muhammad Ata Mat Salleh, 49, memulakan kerja memasak opor seawal tujuh pagi, meskipun hanya mula berniaga pada pukul 3.30 petang.

“Opor merupakan juadah pertama yang disediakan. Tempoh masanya mesti melebihi lima jam…jika tidak, rasanya tidak begitu menjadi,” katanya kepada Bernama semasa ditemui di bazar Ramadan Stadium Darul Makmur di sini, hari ini.

Beliau berkata opor yang sedap mestilah seimbang rasa pedas, masin, manis dan paling utama sukatan rempah opor, pati santan dan santan cair yang digunakan mestilah mencukupi dengan jumlah daging.

Sebagai contoh, beliau yang menggunakan 20 kilogram daging setiap hari akan menggunakan lapan kilogram santan.

“Bahan untuk membuat opor adalah bahan asas masakan seperti bawang merah, bawang putih, cili kering, halia dan kerisik. Rempah opor pula memang dijual dalam paket dan yang penting adalah mendapat rempah yang sedap.

“Rempah yang paling sedap sudah pasti yang disediakan oleh orang kampung kerana digiling sendiri dan sebelum itu rempah yang hendak digunakan akan disangai untuk menaikkan rasanya,” kata anak jati Ubai, Pekan itu.

Normah yang turut mengusaha kedai makan di Jalan Bukit Ubi di sini berkata, beliau dan suami sepakat hanya menggunakan daging batang pinang dalam menyediakan masakan tradisi itu ‘mengikut resipi yang diperturunkan oleh orang tua mereka’.

Oleh itu, beliau mengakui harga daging itu yang agak mahal menyebabkan mereka perlu menjual opor pada harga RM3.50 untuk sepotong besar daging.

“Ada yang menggunakan daging bahagian lain, tetapi itu bukan cara kami. Cuma untuk memenuhi permintaan, kami juga menyediakan opor hati dan limpa. Tapi yang paling mendapat sambutan sudah pasti opor daging,” katanya.

Normah yang juga ibu kepada dua orang anak menambah selain nasi putih, opor juga menjadi lauk pilihan untuk ‘diregukan’ dengan nasi minyak, ketupat nasi, ketupat palas atau lemang sehingga ada yang menggelar masakan itu sebagai ‘rendang Pahang’.

Beliau mengakui memasak opor juga memerlukan teknik yang betul dalam mengawal api, kerana api yang besar diperlukan pada awal masakan sebelum diperlahankan pada pertengahan proses memasak.

“Tidak seperti rendang, opor dimasak dengan agak berkuah namun tidak boleh terlalu banyak. Paling penting, sepanjang proses memasak, ia mestilah dikacau selalu supaya tidak hangit pada bahagian bawah,” katanya.

Normah mengakui meskipun cara memasaknya agak renyah, namun menjadi kepuasan kepadanya apabila melihat opor yang disediakan habis setiap hari.

“Penat memang penat, tapi seronok. Lebih-lebih lagi apabila melihat pelanggan yang berulang datang ke gerai untuk membeli opor,” katanya. – BERNAMA