Umat Islam Di Ingatkan Jauhi Pengaruh Ajaran Sesat


TUARAN  - Umat Islam di negeri ini diingatkan supaya tidak terpengaruh dengan dakyah ajaran sesat yang mampu memecah-belahkan institusi agama Islam.

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, pengaruh ajaran sesat itu akan merosakkan imej Islam dan penganutnya selain perlu ditolak habis-habisan agar tiada tanggapan negatif dilempar masyarakat luar tentang agama suci ini.

"Islam sebuah agama yang suci dan indah. Kalau kita berpegang teguh kepada agama kita tidak akan terpengaruh dengan ajaran sesat.

"Malah, masyarakat bukan Islam juga akan menghormati agama kita," katanya ketika berucap pada Majlis Penyampaian Sumbangan dan Majlis Berbuka Puasa di Masjid Kampung Gayang di sini, semalam.

Pada majlis itu, Hajiji yang juga Ketua UMNO Bahagian Tuaran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sulaman menyampaikan sumbangan wang tunai kepada 80 fakir miskin sekitar daerah ini.

Sumbangan itu bagi meringankan beban golongan memerlukan membuat persiapan perayaan Hari Raya Aidilfitri.

Tambah Hajiji, umat Islam juga mempunyai peranan besar untuk menjelaskan tanggapan negatif segelintar masyarakat luar terhadap Islam.

Dalam pada itu, beliau mengingatkan masyarakat supaya bijak menggunakan media sosial.

"Kita jangan menggunakan media sosial untuk menyebarkan fitnah dan tohmahan tidak bertanggungjawab," katanya. 

Sumber : Utusan Online